Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Kurskatalogen för höstterminen 2024 (HT24) är nu öppen för ansökan! Notera att ansökningsperioden är tre veckor, med sista ansökningsdag 6 maj.
Målgrupp: Medarbetare
Till KI:s Utbildningskongress 2-3 oktober välkomnar vi nu bidrag (abstracts) som utforskar alla aspekter av kongressens tema "Exploring the Human Dimensions of Education".
Målgrupp: Medarbetare
KI:s pedagogiska pris delas årligen ut till enskilda lärare, lärarlag eller administrativ personal som gjort goda pedagogiska insatser inbegripande pedagogiskt utvecklings- eller förnyelsearbete inom KI:s utbildningar på grundnivå, avancerad nivå samt forskarnivå.
Målgrupp: Medarbetare
Forskar-AT innebär att läkare som gör allmäntjänstgöring (AT) kan kombinera den vanliga kliniska allmäntjänstgöringen med upp till 12 månaders forskning på KI. Utöver att vara behörig för allmäntjänstgöring, är en aktiv forskningsverksamhet vid KI en förutsättning för att erhålla forskar-AT.
Målgrupp: Medarbetare
Är du masterstudent eller doktorand inom (bio)medicin, farmakologi, bioteknik eller biovetenskap vid KI? Vill du ta itu med de globala utmaningarna som infektionssjukdomar utgör?

Målgrupp: Medarbetare
För att underlätta nya och befintliga kontakter mellan forskare och doktorander samt öka forskningssamarbetet med the Univeristy of Edinburgh utlyser KIs internationaliseringsnämnd resebidrag för labbesök för postdoktorer och doktorander.
Målgrupp: Medarbetare
För att underlätta nya och befintliga kontakter mellan forskare och doktorander samt öka forskningssamarbetet med Imperial College London utlyser KIs internationaliseringsnämnd resebidrag för labbesök för doktorander.
Målgrupp: Medarbetare
För att underlätta nya och befintliga kontakter mellan forskare och doktorander samt öka forskningssamarbetet med King's College London utlyser KIs internationaliseringsnämnd resebidrag för labbesök för doktorander.
Målgrupp: Medarbetare
Under höstterminen har universitetsbiblioteket haft förmånen att kunna bjuda in en extern föreläsare för att diskutera ämnet "patent och publicering".
Målgrupp: Medarbetare
På Lärardagen 27 september fokuserar vi på hur vi hanterar omgivningens konstanta förändring och fortfarande kan erbjuda världens främsta utbildningar inom hälso- och sjukvård och medicin. Dagen vänder sig till dig som undervisar på KI eller är involverad i utbildningsfrågor. Nu kan du anmäla dig!
Målgrupp: Medarbetare
På KI offentliggörs avhandlingar genom e-spikning, vilket innebär att avhandlingen publiceras online i KI Open Archive senast tre veckor före disputationen. Nu har processen för e-spikning blivit smidigare för dig som doktorand. Lars Nordesjö från universitetsbiblioteket (KIB) berättar hur.
Målgrupp: Medarbetare
Hej Claes Frostell, ordförande i KI:s Etikråd som arrangerar ett seminarium om möjligheter och utmaningar med ChatGPT och annan generativ AI, tillsammans med Enheten för Undervisning och lärande.
Målgrupp: Medarbetare
Disputationskommittén utser betygsnämndsledamöter, opponent samt tid och plats för disputationen samt att sökande uppfyller de formella kraven för att lägga fram en avhandling vid KI.
Målgrupp: Medarbetare
KI lanserar en ny podd: "The PAPERs podcast". Varje vecka kommer du att kunna ta del av konversationen mellan de fyra värdarna som diskuterar en artikel inom forskningsområdet medicinsk pedagogik.
Nyheter
Vad innebär kontinuerligt lärande för oss på KI och hur kan det se ut i praktiken? Det fokuserade 170 deltagare på under två dagar på KI:s Utbildningskongress. En kongress som genomsyrades av möten, inspiration och utbyte av kunskap och erfarenheter inom området. På kongressen lanserades också KI:s pedagogiska grundsyn.
Målgrupp: Medarbetare
Februarisolen glittrade i glasfasaderna när Karolinska Institutet tog emot utbildningsminister Anna Ekström måndagen den 28 februari. Samtidigt förmörkade situationen i Ukraina, och demonstrerades bland annat med en lektion i katastrofmedicin.
Nyheter
Den 29 maj meddelade regeringen att högskolor och universitet från och med den 15 juni kan gå tillbaka till campusförlagd undervisning. De rekommendationer som Folkhälsomyndigheten utfärdar för att begränsa smittspridningen gäller för verksamheten på lärosätena som för samhället i övrigt och ställer krav på att planeringen av återgången till campusförlagd undervisning sker på ett ansvarsfullt sätt.
KI webbförvaltning
2023-06-09