Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Professor Robert A. Harris har utsetts till hedersdoktor vid Iuliu Hatieganu University of Medicine and Pharmacy (UMF) i Cluj-Napoca, Rumänien. Utnämningen är ett erkännande av Bob Harris exceptionella bidrag till universitetets utveckling, särskilt i samband med European University Alliance NeurotechEU-projektet.
Nyheter
EU-kommission släppte nyligen resultatet av 2023 års utlysning för Europauniversiteten. NeurotechEU, European University of Brain and Technology, där KI är partner, är bland de 30 utvalda allianser som kommer att få 14,3 miljoner euro för att fortsätta sina samarbeten ytterligare fyra år.
Målgrupp: Medarbetare
Kreativa idéer föddes när alliansen NeurotechEU arrangerade ett hackathon på Karolinska Institutet. ”Aktiviteter som denna tydliggör värdet av att deltagare från olika discipliner och länder – och i olika stadier av sina karriärer – möts över gränserna i innovativa processer,” säger KI:s rektor Annika Östman Wernerson.
Nyheter
Mellan den 13 och 19 mars 2023 tog forskare inom neurovetenskap runt om i världen initiativ till att belysa vikten av hjärnvetenskap, som en del av "Brain Awareness Week". Strategiska forskningsområdet neurovetenskap (StratNeuro) vid Karolinska Institutet, tog tillfället i akt att initiera ett återkommande evenemang för att väcka entusiasm och öka medvetenheten om neurovetenskaplig forskning, som ett led av den globala kampanjen.
Nyheter
Ett virtuellt heldagsmöte samlade 300 deltagare och forskare inom neurovetenskap från hela Europa för att reflektera över vad man uppnått hittills och framtida planer för Europauniversitetet NeurotechEU, en allians av åtta europeiska universitet inklusive Karolinska Institutet.
KI webbförvaltning
2024-06-11