Publicerad: 2023-11-30 12:20 | Uppdaterad: 2023-11-30 12:23

Professor Robert Harris utsedd till hedersdoktor

Dekorativ bild.
Illustration: Getty Images.

Professor Robert A. Harris har utsetts till hedersdoktor vid Iuliu Hatieganu University of Medicine and Pharmacy (UMF) i Cluj-Napoca, Rumänien. Utnämningen är ett erkännande av Bob Harris exceptionella bidrag till universitetets utveckling, särskilt i samband med European University Alliance NeurotechEU-projektet.

Bob Harris har varit KI:s vetenskapliga ledare i NeurotechEU-projektet sedan starten 2019.

Anca Dana Buzoianu överlämnar utmärkelsen till hedersdoktor Robert Harris.
Rektor Anca Dana Buzoianu överlämnar utmärkelsen till hedersdoktor Robert Harris. Foto: N/A.

– Jag är mycket hedrad över att rektor Anca Dana Buzoianu och hennes universitet ger mig denna utmärkelse. Poängen med en universitetsallians är att hjälpa varandra och att lära av varandra medan man arbetar tillsammans, och jag är glad att våra rumänska kollegor uppskattar mina ansträngningar, säger Bob Harris, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.

NeurotechEU (European University of Brain and Technology) är en allians mellan åtta europeiska universitet som syftar till att bygga ett transeuropeiskt nätverk av spetskompetens inom hjärnforskning och hjärnteknik senast 2040.