Publicerad: 2024-10-23 11:36 | Uppdaterad: 2024-10-24 17:18

Gilberto Fisones besök på Donders Institute belyser neuroteknologins framtid

Donders Institute vid Radboud University är en del av NeurotechEU och samarbetar med Karolinska Institutet. Nyligen höll de ett event där KI-forskaren Gilberto Fisone presenterade sin forskning.

Donders Discussions illustration
Donders Discussions illustration Foto: N/A

Donders Institute stod nyligen värd för ett inspirerande besök av professor Gilberto Fisone från Karolinska Institutet, som huvudtalare vid det prestigefyllda evenemanget Donders Discussions.

Gilberto Fisone, en ledande expert inom neurodegenerativa sjukdomar med särskilt fokus på Parkinsons sjukdom, delade med sig av sin omfattande kunskap om hjärnans nätverk och diskuterade neuroteknologins framtida möjligheter att förbättra kliniska behandlingar.

Evenemanget, som sammanför forskare från olika discipliner, hade i år temat ”Empowering Connections: From Neurons to Society”, vilket harmonierade väl med Gilberto Fisones forskning. Han undersöker de intracellulära mekanismerna och nervkretsarna bakom kognitiva, affektiva och motoriska funktioner. Hans presentation lyfte fram hur grundläggande neurovetenskap kan överbrygga klyftan till samhällelig påverkan.

Parkinsons sjukdom: fokus på icke-motoriska symtom

Gilberto Fisone är prefekt för Institutionen för neurovetenskap vid Karolinska Institutet, där över 200 forskare fördelade på mer än 30 forskargrupper undersöker nervsystemets molekylära och cellulära strukturer.

Vid Donders Institute presenterade han sitt arbete om Parkinsons sjukdom, med betoning på de komplexa icke-motoriska symtomen som ofta förbises i nuvarande behandlingar. Medan traditionella terapier som levodopa främst inriktar sig på motorsymtom som skakningar och stelhet, fokuserar hans forskning på mer svårbehandlade symtom som ångest, depression, sömnstörningar och kognitiv nedsättning. Målet är att utveckla mer omfattande behandlingsstrategier för att förbättra patienternas livskvalitet.

NeurotechEU: Ett gränsöverskridande samarbetsinitiativ

En central punkt i Gilberto Fisones tal var vikten av internationellt samarbete inom neurovetenskap, särskilt genom NeurotechEU, ett europeiskt universitetsnätverk som främjar tvärvetenskapligt samarbete och forskarutbyten. Han betonade att detta nätverk är ovärderligt för unga forskare, eftersom det ger dem möjlighet att interagera med nya idéer och forskningstekniker, vilket främjar innovation och utveckling av nya behandlingsmetoder.

Genom NeurotechEU har Karolinska Institutet stärkt sitt samarbete med andra europeiska forskargrupper, vilket har lett till en bredare och djupare förståelse av neurologiska sjukdomar. Initiativet har också bidragit till att fördjupa kunskapen om hur grundläggande forskning kan överföras till kliniska tillämpningar för att förbättra behandlingar för patienter med neurodegenerativa sjukdomar.

Vid Donders Discussions underströk Gilberto Fisone den starka kopplingen mellan grundläggande forskning och praktiska kliniska tillämpningar, och hur internationella samarbeten spelar en avgörande roll i neurovetenskapens framsteg. Med stöd av nätverk som NeurotechEU och mötesplatser som Donders Discussions är framtiden för neuroteknologin och dess potential att förbättra behandlingen av neurologiska sjukdomar mycket lovande.

Översatt från originalartikel på neurotech.eu skriven av Dirk-Jan Melssen.