Publicerad: 2016-06-16 06:51 | Uppdaterad: 2017-09-21 10:14

Nya centret CTMR höll öppet hus

På institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, MTC, höll det nya forskningscentret CTMR öppet hus den 13 juni. Centret är ett samarbete mellan Karolinska Institutet och industrin med syfte att kartlägga människans mikrobiom, våra mikroorganismer i och på kroppen.

I början av året stod det klart att läkemedelsföretaget Ferring Pharmaceuticals bidrar med 120 miljoner kronor under en sexårsperiod till forskningscentret CTMR ”Centre for Translational Microbiome Research”.

Nu har man anställt folk, flyttat in i en ny korridor och kan räkna med att forskningskarusellen går lite snabbare än vanligt.

– Jag hoppas att några av våra resultat ska komma patienterna till nytta redan om fem, sex år, säger initiativtagaren Lars Engstrand, professor och chef för CTMR.

Forskare och personer som stött initiativet, som tidigare rektorerna Hans Wigzell och Anders Hamsten, trängs den här dagen i en av korridorerna på MTC när verksamheten visas upp.

I en kyl i ett av rummen står provrör med tarmbakterier uppradade. När Anna-Karin Persson, biomedicinsk analytiker, öppnar ett rör med odlad avföring, sprider sig en speciell odör. Innehållet, som används med framgång vid så kallad fekal transplantation, har fått många att rynka på näsan i tjugo års tid, men det är först på sistone som omgivningen har fått upp intresset för vilken effekt det kan ha för hälsan i en sjuk tarm när man tillför friska bakterier av rätt sort. Nu har läkemedelsbolaget också insett att här finns pengar att tjäna.

Förutom fokus på tarmbakterier vill Ferring Pharmaceuticals också att det ska satsas på reproduktiv hälsa. Lars Engstrand är själv bara glad för att företaget ville vara med och bestämma inriktning. Det har gått tio år sedan han satte igång sina studier kring mammors tarmflora. När han såg hur bebisar som föds vaginalt får en skyddande effekt mot allergier, troligen för att de kommer i kontakt med mammans bakterier i förlossningskanalen, möttes hans med viss skepsis.

– Nu är det tvärtom. Det pratas om att många vanliga sjukdomar kan ha med bakteriesammansättningen i tarmarna att göra. Från att ha varit ett underprioriterat område råder det en hype kring de här bakterierna. Vår uppgift är att sortera ut hoppet från hypen, säger han.

Text: Maja Lundbäck

Foto: John Sennett