Publicerad: 2024-09-06 11:49 | Uppdaterad: 2024-09-06 18:14

Ny studie belyser Alzheimers sjukdoms progression

Illustration av man liggandes vid PET-kamera och en vårdpersonal stående bredvid
Biomarkörer kommer att möjliggöra en mer personlig hantering av patienten, anpassad till prognosen eller behandlingen av andra faktorer som kan bidra till symtomen. Foto: N/A

En banbrytande studie från Karolinska Institutet, nyligen publicerad i tidskriften Molecular Psychiatry, erbjuder nya insikter i progressionen av Alzheimers sjukdom (AD). Forskningen, ledd av avslöjar kritiska skillnader i progressionen av minnesförlust baserat på närvaron av specifika proteiner i hjärnan.

Alzheimers sjukdom är den vanligaste formen av demens, kännetecknad av ansamling av amyloid-beta (Aβ) och tau-proteiner i hjärnan, vilket leder till kognitiv nedgång. Traditionellt har minneskliniker förlitat sig på positronemissionstomografi (PET) för att upptäcka Aβ-ansamling. Men nyligen har framsteg gjort det möjligt att även upptäcka tau-proteinansamling.

Viktiga fynd

Studien framhäver att individer med symtom på minnesförlust och höga nivåer av tau-protein (tau-positivitet) också uppvisar höga nivåer av Aβ (Aβ-positivitet). Denna kombination är associerad med en malign progression av minnesförlust på grund av AD. Emellertid kan individer som är Aβ-positiva men tau-negativa uppleva en mer godartad progression av symtom.

Porträtt av Konstantinos Ioannou, doktorand vid avdelningen för klinisk geriatrik, NVS, ståendes i trapphallen i Neo..
Konstantinos Ioannou, doktorand vid avdelningen för klinisk geriatrik, NVS. Foto: N/A.

– Om en individ är positiv för Aβ men negativ för tau, är det troligt att symtomens progression är godartad. Om symtomen är elakartad är det möjligt att orsaken inte enbart är Alzheimers sjukdom (AD) utan kan också involvera andra medicinska tillstånd som bidrar till minnesförlust. Om både Aβ och tau är frånvarande är orsaken till minnesförlusten sannolikt ett annat medicinskt tillstånd snarare än AD, förklarar Konstaninos Ioannou, doktorand vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle. Denna distinktion är avgörande för korrekt diagnos och behandlingsplanering.

Betydelsen av fynden

Närvaron av höga nivåer av tau-protein är starkt kopplad till kognitiv nedgång på grund av AD. För individer med höga Aβ-nivåer men låga tau-nivåer kan minnesförlust bero på flera medicinska tillstånd. I en tid av framväxande läkemedel som kan avlägsna Aβ är det viktigt att identifiera den primära orsaken till minnesförlust för att bestämma den mest effektiva behandlingen för varje patient.

– Att utveckla biomarkörspaneler som mäter flera proteiner samtidigt kommer att hjälpa oss att förstå komplexiteten i varje patients tillstånd, säger Konstaninos Ioannou.
– Denna metod kommer att möjliggöra mer personlig hantering, anpassad till prognosen eller behandlingen av andra bidragande faktorer.

Metodik

Forskarteamet använde PET för att mäta Aβ- och tau-proteinnivåer samt hjärnfunktion hos både friska individer och patienter. Statistisk modellering användes sedan för att utvärdera progressionen av minnesförlust hos alla deltagare. Slutligen jämfördes patienternas medicinska historia med varierande nivåer av tau-protein.

Framtida riktningar

Framöver planerar forskarna att mäta Aβ- och tau-nivåer i cerebrospinalvätska och blodprover. Detta kan potentiellt möjliggöra enklare kliniska tester för att identifiera individer för vilka AD är den primära orsaken till minnesförlust. Ytterligare studier, inklusive MRI-skanningar och hjärndata från avlidna individer, planeras också för att bekräfta dessa fynd innan tau-proteinmätning införs i klinisk praxis.

Denna studie markerar ett betydande framsteg i förståelsen av Alzheimers sjukdom och förbättringen av patientvården genom mer precisa diagnostiska verktyg och personliga behandlingsplaner.

Publikation

Tau PET positivity predicts clinically relevant cognitive decline driven by Alzheimer’s disease compared to comorbid cases; proof of concept in the ADNI study Konstantinos Ioannou, Marco Bucci, Antonios Tzortzakakis, Irina Savitcheva, Agneta Nordberg, Konstantinos Chiotis. Molecular Psychiatry 2024 Aug;():