Ny metod hjälper föräldrar med egen adhd
I en doktorsavhandling vid KIND, Karolinska Institutet, har psykolog Therese Lindström undersökt vilken typ av stöd som kan vara hjälpsamt för föräldrar med adhd.
- Många föräldrar som själva har adhd beskriver att de står inför utmaningar både i familjevardagen och när de deltar i föräldraskapsstödjande insatser, säger Therese. Avhandlingen visar att det finns effektiva metoder för att stärka föräldraskapet i den här gruppen.
Föräldrastödsprogrammet IPSA
I projektet som ligger till grund för avhandlingen har man bland annat utvecklat och utvärderat föräldrastödsprogrammet IPSA. Förkortningen står för Improving Parenting Skills Adult ADHD. Programmet vänder sig till föräldrar som själva har en adhd-diagnos och som vill utveckla sina föräldrastrategier för att stärka relationen och minska risken för konflikt med sitt barn. Programmet består både av strukturerade gruppträffar tillsammans med andra föräldrar och individuellt stöd av arbetsterapeut.
- Vi har nyligen färdigställt en randomiserad kontrollerad studie som visar att IPSA kan hjälpa vuxna med adhd att stärka tilltron till sin egen föräldraförmåga, berättar Therese. Vi kunde också konstatera att mer än 90% av de föräldrar som påbörjade insatsen under studien genomförde hela programmet.
IPSA har tagits fram på uppdrag av Socialstyrelsen och projektet har genomförts i samarbete med Adhd-Center, Habilitering & Hälsa i Stockholm. Många av deltagarna har utöver egna adhd-symtom också minst ett barn i familjen med adhd och / eller en annan neuropsykiatrisk diagnos.
- IPSA är anpassat för att både ta hänsyn till och adressera de ytterligare utmaningar adhd kan medföra i familjevardagen, säger Therese. Det vore roligt att titta vidare på om föräldrar är lika positiva till IPSA och känner sig säkrare i sitt föräldraskap efter insatsen även när den ges på andra mottagningar.
Föräldrar med adhd hjälpta av utbildning
När ett barn fått en adhd-diagnos brukar barnets föräldrar erbjudas psykoedukation till exempel i form av en kurs som ger information om adhd, behandlingsalternativ och stöd samt strategier som kan underlätta i familjevardagen. Den aktuella avhandlingen innefattar också en studie där 549 föräldrar deltog i den psykoedukativa insatsen STRATEGI som vänder sig till föräldrar till barn med adhd. Här noterades att kursen var uppskattad och verkade fungera bra oavsett om föräldrarna själva hade adhd-symptom eller inte.
-Vi såg inga skillnader mellan föräldrar som skattade sina egna adhd-symptom högt respektive lågt, berättar Therese. De fullföljde kursen i lika stor utsträckning, var lika nöjda med kursen och ökade sina kunskaper om adhd lika mycket.
Doktorsavhandling
Avhandlingen heter ”Parents with ADHD: Parenting, Stress and Intervention” och kan läsas i sin helhet nedan. Inledningen innehåller också en sammanfattning på svenska.