Publicerad: 2024-09-13 11:37 | Uppdaterad: 2024-09-13 12:02

Mitt bästa dygn - Generation Pep:s nya webbutbildning för skolbarn

Fyra glada barn som springer i träningskläder.
Foto: Getty Images

Generation Pep vill att alla barn och unga i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. De samarbetar med etablerade kunskapspartners varav Karolinska Institutet är en. Nu presenterar Generation Pep webbutbildningen Mitt bästa dygn, utvecklad i samarbete med forskare på bland annat KI och med syfte att förbättra ungas hälsa.

Generation Pep:s nya webbutbildning Mitt bästa dygn riktar sig till elever på mellan- och högstadiet och syftar till att öka elevernas kunskap om vad de behöver för att må bra och hur de kan tänka kring sitt dygn för att få så bra balans som möjligt.

Den är tänkt att genomföras på skoltid och tar upp ämnena sömn, rörelse, mat, stillasittande skärmtid och egentid/tillsammanstid.

Utbildningen har faktagranskats av forskare på Karolinska institutet, Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) och Uppsala universitet som alla är kunskapspartners med Generation Pep.

Professor  Mai-Lis Hellenius vid institutionen för medicin, Solna, forskar om hälsa och är engagerad i Generation PEP:s verksamhet.

Porträtt av Mai-Lis Hellénius.
Mai-Lis Hellénius. Foto: Ulf Sirborn

– Vi måste ta rapporter om ökat stillasittande, sömnbesvär och ökad psykisk ohälsa hos våra barn och ungdomar på allvar. Generation Pep gör ett viktigt arbete för att främja barn och ungdomars hälsa och vi på Karolinska Institutet är glada över att vara en kunskapspartner. Det nya utbildningsprogrammet är efterfrågat och blir ett bra stöd för både skolbarn och lärare, säger Mai-Lis Hellenius.

Barnkonventionen

En svensk lag sedan år 2020, har alla barn rätt till bästa möjliga hälsa. Idag har inte alla barn i Sverige samma möjlighet till en god hälsa och ett gott liv.

Det finns skillnader i barns uppväxtvillkor som påverkar möjligheten att kunna leva ett aktivt och hälsosamt liv. Dessa skillnader kan vi alla vara med och påverka på ett eller annat sätt.