Publicerad: 2023-11-09 13:03 | Uppdaterad: 2023-11-09 13:45

KI blir kunskapspartner till Tekniska museet i Hagastaden

Dekorativ bild.
Rendering: 3XN.

I vår öppnar Tekniska museet en filial i Hagastaden i Stockholm - The Cell – med KI som kunskapspartner. The Cell blir en plats där vetenskap möter konst genom intressanta och inspirerande aktiviteter med målet att öka förståelse och engagera fler i utvecklingen av framtidens life science.

– The Cell ska inspirera potentiella och befintliga studenter i deras karriärutveckling. Sporra unga människor från utsatta områden att vilja bli forskare, läkare, sjuksköterskor och bioentreprenörer. Det handlar också om att erbjuda forskare och forskarstudenter en scen för forskningskommunikation som kan nå bredare målgrupper, säger KI:s rektor Annika Östman Wernerson.

Under en förhandsvisning för inbjudna studenter, forskare och andra aktörer den 7 november tecknade Tekniska museet och KI ett avtal om samarbete för att tillsammans skapa platsen The Cell.

(Från vänster) Peter Skogh, museidirektör, Annika Östman Wernerson, rektor för KI, Ingrid Sundström, vice ordf Wallenbergstiftelserna, och Joel Ambré, Vecturas vd. Foto: Vectura.

– Hagastaden är ett område som samlar några av världens mest framstående aktörer inom life science, men här behövs också platser där allmänheten bjuds in att delta. Med The Cell skapar vi inte bara ett fönster för att kika in, utan en öppen dörr där du välkomnas att utforska, upptäcka och delta i utvecklingen av framtidens life science, säger Peter Skogh, museidirektör, Tekniska museet.

Mål att bredda rekryteringen

På vardagar blir The Cell en resurs för skolelever och lärare, medan helger och kvällar kan bjuda på allt från intressanta samtal till kreativa musik- och konstupplevelser kopplade till ämnet. Målet är att få fler att intressera sig och vilja lära sig mer, och att fler unga ska välja en karriär inom life science.

– Jag är väldigt glad över samarbetet med Tekniska som har pedagogisk expertis och erfarenhet av att kommunicera forskning och vikten av vetenskap på ett spännande, konstnärligt och underhållande sätt. Inte bara till en bredare allmänhet utan också särskilt till barn, ungdomar och deras föräldrar vilket ger oss möjlighet att bidra till mål om breddad rekrytering, säger Annika Östman Wernerson.

Satsningen presenterades den 7 november av Peter Skogh, museidirektör Tekniska museet, Annika Östman Wernerson, rektor KI, Joel Ambré, VD Vectura samt Ingrid Sundström, vice ordförande Wallenbergstiftelserna. Efter presentationen hölls ett panelsamtal om etiska perspektiv på teknik och life science.

The Cell öppnar den 18 april 2024.