Publicerad: 2025-11-06 10:25 | Uppdaterad: 2025-11-06 10:28

The Cell: elever utforskar forskning och konst genom experiment

Lisa Wilén demonstrerar ett experiment och visar film för eleverna.
Lisa Wilén, kreativ pedagog och teamleader på The Cell, visar eleverna det första experimentet som visar hjärnans signaler. Foto: Emma Karlsson

En åttondeklass från Internationella Engelska Skolan i Solna var först ut med att testa det nya pedagogiska programmet på The Cell – ett samarbete mellan Tekniska museet och Karolinska Institutet där forskning, konst och Life Science möts.

Trettio elever i årskurs 8, tillsammans med sin lärare och rektor, välkomnades av pedagogen Lisa Wilén på The Cell. Besöket inleddes med visning av utställningen Me, You & We – Exploring Human Behaviour, där fotografier, skulpturer och videokonst visade olika aspekter av människan som individ. Lisa Wilén presenterade verken som väckte många frågor och diskussioner mellan eleverna.

Elektroder fästa på en elevs arm
Med elektroder fästa på armen kunde eleverna styra en boll genom att öppna och stänga sin hand. Foto: Emma Karlsson

Nya vägar in i Life Science 

Besöket fortsatte i The Cells labb där eleverna fick se en film med KI-forskaren Henrik Ehrsson som berättade om sin forskning inom kognitiv neurovetenskap och om hur hjärnan uppfattar den egna kroppen. Han introducerade det så kallade ”gummihandsexperimentet”, där hjärnan kan luras att uppfatta en konstgjord hand som sin egen. Eleverna fick själva prova med hjälp av sin lärare Calvin Keyser-Allen som penslade både elevens dolda hand och gummihanden för att skapa illusionen. Experimentet lockade till skratt och fångade nyfikenheten hos eleverna - vilket är precis vad The Cell vill inspirera till.

Porträttbild på Samira Bouabana, verksamhetsledare på The Cell
Samira Bouabana, verksamhetsledare på The Cell Foto: Anna Gerdén

–  Teknikutvecklingen inom Life Science går väldigt snabbt och påverkar oss som människor och samhälle. Ändå finns det sällan med på skolschemat, säger Samira Bouabana, verksamhetsledare på The Cell. 

– Genom konst som väcker känslor, labb som engagerar och personliga möten med forskare och studenter på KI öppnar vi helt nya vägar in i Life Science. 

I nästa moment fick eleverna koda en cirkel (boll) som kunde ändra färg och form. Med elektroder fästa på armen styrde de bollens rörelser genom att knyta och öppna handen – varje liten rörelse gav direkt respons på skärmen. Övningen krävde fokus och väckte stor fascination över hur kroppen kunde styra det som hände digitalt. 

Inblick i studielivet på KI

Studentambassadörerna Ymir och Olivia pratar med eleverna i årskurs 8

Efter besöket på The Cell möttes eleverna upp av studentambassadörerna Ymir Hallgrimsson och Olivia Gander som tog med klassen till Aula Medica. Där delade de med sig av sina egna minnen från skoltiden och varför de valt att studera på KI. Med engagemang och öppenhet gav de eleverna inblick i hur det kan vara att studera på universitet och vilka möjligheter som finns i det kommande arbetslivet. 

Porträtt Johanna Gasslander, enhetschef KI
Johanna Gasslander, enhetschef, Utbildningskommunikation, vägledning och alumnrelationer, KI.

–  Det är fantastiskt kul att få uppleva den nyfikenhet som väcks när elever besöker KI! Tanken med skolbesöken är att ge dem något mer än bara information om våra utbildningar, vi vill att eleverna ska få uppleva miljön, möta studenter och ställa frågor om hur det faktiskt är att plugga hos oss, säger Johanna Gasslander, enhetschef på Utbildningskommunikation, vägledning och alumnrelationer, KI.