Publicerad: 2023-12-07 17:01 | Uppdaterad: 2023-12-07 17:02

Innovation uppstår i mötet mellan olika världar

Kenneth Chien.
Kenneth Chien. Foto: Linnea Bengtsson.

I december lämnar Kenneth Chien professuren i kardiovaskulär forskning efter tio år vid Karolinska Institutet. Nu ska han satsa helhjärtat på att utveckla nya mRNA-terapier inom bioteknikindustrin.

Kenneth Chien är den tredje generationen i sin familj, efter sin far och farfar, att ta examen vid Harvard University. Han sökte sig till forskningen med två starka intressen: kardiologi och molekylär vetenskap.

– Då var kardiologin ett mycket kliniskt inriktat område med behandlingar som mer går att likna vid rörmokeri. Så min dröm var att försöka föra de molekylärvetenskapliga framstegen till det kardiologiska fältet. Resultatet blev en sammansmältning i form av nya bioteknologiska behandlingar inom området molekylär kardiologi, säger Kenneth Chien.

När han rekryterades till Karolinska Institutet 2012 kom han från en professur vid institutionen för stamceller och regenerativ biologi vid Harvard University i Cambridge, USA. Dessutom var han aktiv vid Harvard Stem Cell Institute, där han ledde universitets stamcellsprogram med inriktning på hjärt-kärlsjukdom.

Utveckla nya behandlingar på KI

Med sig till KI tog han drygt 20 års forskning som syftar till att kartlägga och förstå hjärtats molekylära mekanismer. Målet med flytten från USA till KI var att ta forskningen från mus- till humanbiologi för att utveckla nya riktade behandlingar.

– Vid KI fanns en vetenskaplig kompetens i världsklass men också tillgång till välstrukturerade register över sällsynta sjukdomar, och möjligheten till långsiktig uppföljning i en stabil och högkvalitativ klinisk miljö. Samt integrativa samarbeten med läkemedels- och bioteknikföretag, framför allt Astra Zeneca, som tidigt var stora förespråkare av mRNA-teknologi, säger Kenneth Chien.

Under större delen av sitt yrkesliv har Kenneth Chien fungerat som senior rådgivare till olika bioteknikföretag parallellt med sin akademiska karriär.

– Nu är det dags att inleda ett nytt kapitel där jag fokuserar på nya hjärtmediciner genom att främja och grunda fler bioteknikföretag som kan frigöra hela den potential vi ser inom mRNA, säger Kenneth Chien.

Grundade Moderna

Kenneth Chien var med och grundade Moderna år 2010, ett av de tre läkemedelsbolagen som på rekordtid utvecklade vaccinen mot covid-19.

– För att vara tydlig hade jag personligen väldigt lite att göra med utvecklingen av Modernas covid-19-vaccin, säger Kenneth Chien men berättar att den forskning om mRNA-terapi inom hjärt-kärlområdet, som genomfördes under 2012-2019 i samarbete med Astra Zeneca och KI, bidrog till att skapa en stabil grund för mRNA-tekniken.

Vid KI gav Chiens professur honom möjligheten att bygga upp ett labb vid institutionen för cell- och molekylärbiologi, Solna, och sin egen verksamhet vid institutionen för medicin, Huddinge.

Som mest sysselsatte Kenneth Chiens forskargrupp drygt 15 forskare. Dessutom blev Chien en del av Vetenskapsrådets satsning att på uppdrag av regeringen stärka det svensk-kinesiska forsknings- och innovationssamarbetet.

Utforska möjligheterna med mRNA

Forskargruppen blev 2014 bland de första att ta plats i det nya translationella forskningscentret ICMC (Integrated Cardio Metabolic Centre) som drevs fram till 2020.

– ICMC gjorde det möjligt att fortsätta utforska möjligheterna att använda mRNA som behandlingsmetod inom det kardiovaskulära området, säger Kenneth Chien.

Här utvecklades bland annat grunden till en mRNA-terapi som kan återskapa hjärtats blodkärl och öka blodflödet i vävnaden. I dag har forskningen nått fram till kliniska försök hos hjärtpatienter som genomgår öppen hjärtkirurgi i samarbete med Astra Zeneca och Moderna.

Samtidigt har Chiens forskargrupp ägnat sig åt att söka efter den stamcell som bildar så kallade ventrikulära muskelceller. Hjärtat består av många typer av celler men endast de ventrikulära muskelcellerna ger en muskelsammandragning. Dessa celler skadas dock vid till exempel hjärtinfarkt.

Revolutionerande terapier

Chiens forskargrupp har visat hur de skapar hjärtmuskelvävnad i hjärtmodeller hos såväl mus, gris som apa, även när de placeras på skadade partier av hjärtat efter en hjärtattack. Dessutom har de förmågan att själva söka upp en skada och väl där ersätta eventuell ärrvävnad.

I dag har resultaten tagits vidare i ett samarbete mellan Astra Zeneca och företaget Procella, där Kenneth Chien är en av medgrundarna. Under 2024 räknar Chien med att kliniska prövningar på hjärtpatienter kan vara på gång.

– Inom tio år tror jag att vi kommer att se hur mRNA används för att skapa nya proteinbaserade terapier för en rad olika sjukdomar, inte bara inom hjärt-kärlsjukdom. Att använda kroppens egna celler för att tillverka läkemedel kommer att bli helt revolutionerande.

Förutom att nu kunna ägna mer tid till att förverkliga nya terapier ser han mycket fram emot att tillbringa mer tid med sin familj. Hemma väntar en åttaårig dotter och en fyraårig son.

– Det senaste decenniet har jag rest fram och tillbaka mellan Cambridge och Stockholm, men det hade aldrig varit möjligt utan ett orubbligt stöd från min fru Megan. Nu leder hon ett flertal initiativ för att främja hälsa och välbefinnande hos världens barn inom ramen för bland annat UNICEF. Så där hemma väntar en åttaåring och en fyraåring på mig.

– Och det är en sann njutning att få ta hand om dem, se till att de kommer till skolan och laga mat till dem. Så jag fortsätter min karriär i gränslandet av olika fält där min nya titel i livet blir 'biotechnanny'.

Text: Magnus Trogen Pahlén

Kenneth Chien, professor emeritus i kardiovaskulär forskning

Född: 1951

Familj: Gift med Megan Donovan-Chien som han har två barn med, åtta och fyra år. Två barn från tidigare äktenskap.

Bor: Boston, USA

Aktuell med: Lämnar en tioårig professur vid KI för att ägna sig åt företagande i bioteknikindustrin.