Publicerad: 2024-06-07 11:06 | Uppdaterad: 2024-06-10 12:01

Ärrbildning efter ryggmärgsskada är mer komplex än tidigare trott

Mikroskopbild av fibrotisk ärrvävnad efter ryggmärgsskada
Fibrotisk ärrvävnad 14 dagar efter ryggmärgsskada, röd - celler som härstammar från Col1a1+ perivaskulära fibroblaster. Foto: Daniel Holl

Ny forskning avslöjar att ärrbildning efter ryggmärgsskador är mer komplex än tidigare trott. Forskare har identifierat två typer av perivaskulära celler som huvudansvariga för bildningen av ärrvävnad, vilket hindrar nervregenerering och funktionell återhämtning. Dessa fynd, publicerade i Natural Neuroscience, är också relevanta för andra skador i hjärnan och ryggmärgen och kan leda till riktade terapier för att minska ärrbildning och förbättra resultaten.

Det centrala nervsystemet (CNS) har mycket begränsade läkningsförmågor. Skador från trafikolyckor, idrottsolyckor eller autoimmuna sjukdomar som multipel skleros leder ofta till permanenta funktionsnedsättningar.

Oavsett skadans orsak svarar kroppen genom att bilda en barriär runt den skadade vävnaden, som så småningom blir permanent ärrvävnad. Medan ärrvävnad förseglar det skadade området, förhindrar det också funktionell reparation.

Två viktiga celltyper

Efter ryggmärgsskador blockerar ärrvävnad regenerering av nervfibrer som förbinder hjärnan med kroppen, vilket resulterar i förlamning efter allvarliga skador.

Forskarlaget lett av Christian Göritz vid Karolinska Institutet har gjort betydande framsteg i att förstå hur ärrvävnad bildas i CNS.

Gruppen har nu identifierat två distinkta typer av perivaskulära celler, som omsluter olika delar av blodkärl, som de huvudsakliga bidragsgivarna till fibrotisk ärrvävnad efter ryggmärgsskada. Beroende på skadans placering bidrar de två identifierade celltyperna på olika sätt.

Två forskare
Daniel Holl och Christian Göritz. Foto: Rosa Lopez Cabezas

– Vi fann att skada på ryggmärgen aktiverar perivaskulära celler nära det skadade området och inducerar generering av myofibroblaster, som därmed bildar bestående ärrvävnad, förklarar förstaförfattaren Daniel Holl, forskare vid institutionen för cell- och molekylärbiologi.

Genom att undersöka processen för ärrbildning i detalj hoppas forskarna kunna identifiera specifika terapeutiska mål för att kontrollera fibrotisk ärrbildning.

– Att förstå det cellulära ursprunget och sammansättningen av ärrvävnad är ett kritiskt steg i vår strävan att utveckla en terapi som minskar ärrbildning och främjar funktionell återhämtning efter ryggmärgsskada. Nu vet vi vilka celler vi behöver rikta in oss på, noterar Christian Göritz, korresponderande författare vid samma institution och chef för forskarlaget.

Fynden är också relevanta för andra skador på hjärnan och ryggmärgen som leder till ärrbildning.

Studien finansierades huvudsakligen av Vetenskapsrådet, Hjärnfonden, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse och Wings for Life. Det finns inga rapporterade intressekonflikter.

Publikation

"Distinct origin and region-dependent contribution of stromal fibroblasts to fibrosis following traumatic injury in mice", Holl D, Hau WF, Julien A, Banitalebi S, Kalkitsas J, Savant S, Llorens-Bobadilla E, Herault Y, Pavlovic G, Amiry-Moghaddam M, Dias DO & Göritz C. Natural Neuroscience, online 7 juni 2024.