Publicerad: 2024-08-29 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-11 16:51

Vill hitta nya behandlingar mot immunbristsjukdom

Porträtt av Lisa W.
Lisa Westerberg är professor i experimentell immunologi. Foto: Rickard Kilström

Många immunbristsjukdomar är allvarliga tillstånd som måste behandlas med stamcellstransplantation. Lisa Westerberg studerar hur mutationer gör att immuncellerna inte kan röra sig som de ska. Målet är att hitta nya behandlingar. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Jag forskar om immunbristsjukdomar, medfödda sjukdomar där immunförsvaret inte fungerar som det ska. De barn och vuxna som drabbas har svårt att bekämpa vanliga infektioner och har också högre benägenhet att utveckla autoimmunitet och blodcancer som lymfom och leukemi. Immuncellerna rör sig hela tiden in och ut i våra vävnader för att upptäcka bakterier, virus och andra patogener. Vid de sjukdomar som jag studerar gör mutationer i cellskelettet att immuncellerna inte kan röra sig som de ska mellan blod och vävnader. De kan inte heller kommunicera som de ska med andra celler.

Varför är detta viktigt?

Porträtt av Lisa W.
Lisa Westerberg forskar om sjukdomar där immunförsvaret inte fungerar som det ska. Foto: Rickard Kilström

–  Detta är ovanliga men väldigt allvarliga sjukdomar. Patienterna överlever inte utan stamcellstransplantation, som är förenat med hög risk. Vi vill lära oss mer om dessa sjukdomar för att kunna hitta nya behandlingar. Genom att studera vad som går fel i immunförsvaret lär vi oss också mycket om det molekylära maskineri som behövs i ett friskt immunförsvar.

Hur går ni tillväga?

–  Min forskargrupp, som består av personer med expertis inom immunologi, genetik och cell- och molekylärbiologi, analyserar blodprover från patienter och använder cellulära och experimentella modeller för att förstå de molekylära mekanismerna bakom de sjukdomar vi studerar.

Vad är nästa steg i er forskning?

–  Nästa steg är försöka förstå hur cellskelettet verkar i cellkärnan, som har en viktig roll i de processer då immuncellerna delar sig för att kunna bekämpa ett patogen. Vi har också nyligen börjat utforska hur brist på gravitation påverkar immuncellens cellskelett. Detta eftersom astronauter som befinner sig en längre tid i rymden visar tecken på immunbristsjukdom.

Om Lisa Westerberg

Professor i experimentell immunologi vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi (MTC)

Lisa Westerberg föddes i Järfälla 1974. Hon har en master i molekylärbiologi från Stockholms universitet och disputerade 2003 i cell och molekylärbiologi vid Karolinska Institutet. Sin postdoc gjorde hon vid Harvard Medical School, därefter återvände hon till Karolinska Institutet 2009 för att starta sin forskargrupp. Lisa Westerberg blev docent i immunologi 2015. Hon utnämndes till professor i experimentell immunologi vid Karolinska Institutet den 1 januari 2024.