Publicerad: 2021-12-10 15:53 | Uppdaterad: 2022-02-16 17:19

”Riktad cancerbehandling har fungerat bra för mig”

Karin Liljelund drabbades av lungcancer. Nu behandlas hon med målstyrande läkemedel mot just den mutation som orsakar hennes cancer, ett exempel på precisionsmedicinsk behandling.

Karin Liljelund, foto: Johannes Frandsén
Tema: Precisionsmedicin. Karin Liljelund upplever sig haft tur i cancerlotteriet då det fanns riktad behandling att ta till. Foto: Johannes Frandsén

Berättat för: Annika Lund. Publicerad i tidningen Medicinsk Vetenskap nr 4/2021 l Tema: Precisionsmedicin

”Jag fick min lungcancerdiagnos 2014 efter ungefär två års rethosta som jag trodde var allergi. När jag till slut gick till vårdcentralen skickade läkaren mig genast på lungröntgen och sedan fick jag min diagnos. Det var en chock, såklart. Jag har aldrig varit rökare och hade god kondition, rörde på mig utan att bli andfådd. Att jag skulle ha en åtta centimeter stor tumör i ena lungan och metastaser i låret och ryggen – ja, det var svårt att ta in.

Jag fick cytostatika i väntan på tumöranalysen. När den kom kändes det som att jag trots allt hade haft tur i cancerlotteriet – att ha ALK-positiv lungcancer är en vinstlott i sammanhanget. Cytostatikan fungerade dessutom väldigt bra, tumören krympte till hälften. Sedan fick jag ett läkemedel riktat mot exakt den genförändring som har att göra med min cancer. De här riktade behandlingarna har fungerat väldigt bra för mig, men jag har fått byta läkemedel några gånger när tumören har blivit resistent. Jag har också fått metastaser i hjärnan vid flera tillfällen, men eftersom jag följs med MR-kamera och datortomografi var tredje månad har de upptäckts väldigt tidigt och kunnat tas bort med gammakniv.

Om tumören blir resistent mot det läkemedlet jag tar nu, då finns det flera att byta till.

Läkemedlet är i tablettform, lätt att ta. Jag har vissa biverkningar, som stelhet i lederna, men det hindrar mig inte från att leva ett väldigt aktivt liv. Jag umgås mycket med min familj, vänner och barnbarn, jag är med i en bokklubb, en matklubb och en fyrklubb som besöker fyrar runt om i landet.

För mig har de nya läkemedlen varit oerhört värdefulla. När jag fick min diagnos och googlade kändes det dystert – budskapet var att nu väntade döden inom ungefär två år. Men nu har det gått åtta år sedan jag fick diagnosen och jag utesluter inte att jag kanske till och med blir botad. Men egentligen är det viktiga att jag mår bra, kan ha ett bra liv och att jag känner mig trygg inför framtiden. Och så är det.”

Namn: Karin Liljelund
Ålder: 74 år.
Gör: Är pensionär, styrelseordförande i ett konsultbolag samt vice ordförande i Lungcancerföreningen.
Diagnos: ALK-positiv lungcancer.