Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Tandvård i debatten. Här finns länkar till debattartiklar och repliker samlade. Uppdaterad 22 december 2023.
Universitetstandvården, Odontologi
Salen i Biomedicum fylldes snabbt av intresserade KI-medarbetare, när Centre of Excellence for Sustainable Health och Centrum för hälsokriser hälsade välkomna till ett första policy lab den 26 oktober. Målet var att mötas för att samtala och lära sig mer om hur forskning kan påverka politik och samhälle. Fokus den här gången låg på hur det nationella svenska politiska systemet är uppbyggt kring hälso- och sjukvårdsfrågor och vilka vägar som finns för att nå in med inspel från universiteten.
Nyheter
Professor Staffan Josephsson vid avdelningen för arbetsterapi, NVS, har fått en replik på en debattartikel på DN Debatt publicerad. Repliken bemöter debattartikeln där Mats Alvesson bland annat tar upp akademiseringen av vårdyrken.
Nyheter
Tre forskare vid NVS medverkar i en debattartikel i Läkartidningen, med uppmaning om att bidra till att främja fysisk aktivitet för att skydda mot svår covid-sjukdom med respiratorisk svikt.
Nyheter
KI:s presstjänst sammanfattar varje vecka KI i internationell och svensk media. Här är KI i medierna den 25-31 mars 2019.
Målgrupp: Medarbetare
KI:s presstjänst sammanfattar varje vecka KI i internationell och svensk media. Här är KI i medierna den 1 till den 7 oktober 2018.
Målgrupp: Medarbetare
Det är inte social distansering som kan minska spridningen av coronaviruset utan ett fysiskt avstånd på två meter eller mer, det skriver KI:s resursgrupp för psykisk hälsa i covid-19-pandemin i ett debattinlägg för Läkartidningen.
Nyheter
Under utbrottet av det nya coronaviruset bidrar många forskare vid Karolinska Institutet med sin kompetens och sina synpunkter till medier och allmänhet. Att dela med sig av sin kunskap är viktigt. Men forskare har också ett särskilt ansvar att bygga sina argument på fakta och att vara tydliga även med vad man inte vet, konstaterar Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska Institutet och sammankallande för KI:s expertgrupp för covid-19.
Nyheter
En ny forskarskola behöver etableras för att snabbare omsätta forskningsresultat i praktik, skriver idag Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottersen, i en replik till en debattartikel i Dagens Nyheter den 17 juli.
Nyheter
KI:s presstjänst sammanfattar varje vecka KI i internationell och svensk media. Här är KI i medierna den 8 till den 14 oktober 2018.
Målgrupp: Medarbetare
KI:s presstjänst sammanfattar varje vecka KI i internationell och svensk media. Här är KI i medierna den 10 till den 16 september 2018.
Målgrupp: Medarbetare
KI:s presstjänst sammanfattar varje vecka KI i internationell och svensk media. Här är KI i medierna den 24 till den 30 september 2018.
Målgrupp: Medarbetare
KI:s presstjänst sammanfattar varje vecka KI i internationell och svensk media. Här är KI i medierna den 17 till den 23 september 2018.
KI i medierna
KI:s presstjänst sammanfattar varje vecka KI i internationell och svensk media. Här är KI i medierna den 16 april till den 22 april 2018.
KI webbförvaltning
2023-06-09