Publicerad: 2024-05-06 10:56 | Uppdaterad: 2024-05-06 21:40

Ny docent i experimentell oto-rhino-laryngologi vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknologi

Filip Asp, docent vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik. Foto: Josefin Järild

Vid docenturnämndens sammanträde den 23 april 2024 beslutade man att anta Filip Asp som docent i experimentell oto-rhino-laryngologi.

Stort grattis Filip! Kan du dela med dig av vad din forskning, som har lett till docenturen, handlar om?

— Tack! Min forskning handlar om hur vi bäst kan behandla hörselnedsättningar, främst hos barn som hör så dåligt att de behöver cochleaimplantat. Det finns många olösta frågor i det här området, för trots att det är en väldigt framgångsrik behandling så hör inte alla barn lika bra efter operation, berättar Filip Asp.

Vad planerar du arbeta med närmast framöver?

— Jag fokuserar nu min forskning på att förstå vilka faktorer som bidrar till så bra hörsel som möjligt med cochleaimplantat, särskilt på lång sikt. Det är allt från kirurgiska faktorer till tekniska detaljer kring hur cochleaimplantaten ställs in av ingenjörer och audionomer.

Hur avser du att fira utnämningen?

— Jag har tillsammans med en kollega länge arbetat med målet att vi båda ska bli docenter så vi kommer nog försöka få till en gemensam after work och gratulera varandra när vi nu båda har lyckats med det. Helst i solsken och med kollegor från kliniken. Det är ett teamjobb med klinisk forskning, så då får man fira som ett team.