Medicinsk pedagogik nytt forskningsområde på KI

Karolinska Institutet gör en långsiktig satsning på forskning om medicinsk pedagogik. En ny gästprofessur och utlysning av nya forskningsmedel är två delar av satsningen som görs i samarbete med Gunnar Höglunds och Anna-Stina Malmborgs stiftelse.
Forskning om medicinsk pedagogik leder till bättre utbildade medarbetare i hälso- och sjukvården och ytterst till räddade liv och bättre folkhälsa. Nu gör KI en tredelad satsning på detta forskningsområde med en gästprofessur, ett nytt forskningsanslag samt medel till ett forskarnätverk vid Karolinska Institutet.
Rektor Annika Östman Wernerson har avsatt 9 miljoner kronor för satsningen. Den görs i samarbete med Gunnar Höglunds och Anna-Stina Malmborgs stiftelse som delfinansierar det nya forskningsanslaget med 1,5 miljoner kronor.
Satsningen leds av Anna Kiessling och Terese Stenfors som är KI:s två professorer i medicinsk pedagogik.

– Karolinska Institutet har sällsynt goda förutsättningar för forskning inom medicinsk pedagogik. Den här satsningen är ett stort steg i vårt arbete för att utveckla den potentialen, säger Anna Kiessling, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus, KI.
Internationellt erkänd gästprofessor
En internationellt ledande forskare på området har erbjudits den nya gästprofessuren och tackat ja. Namnet kommer att offentliggöras när tillsättningen är formellt klar, vilket väntas bli inom någon månad.

– Personen har valts ut både på grund av sin intressanta forskning och för sin erfarenhet av att etablera en stark forskningsmiljö vid sitt hemmauniversitet, säger Terese Stenfors, professor vid institutionen för lärande, informatik, management och etik, KI.
Det nya forskningsanslag som ingår i satsningen riktar sig till forskare som antingen är anställda vid Karolinska Institutet eller arbetar i hälso- och sjukvården i Stockholm och har en forskningsanknytning till Karolinska Institutet.
Det kan sökas av den som har disputerat och hunnit publicera sina första arbeten i det aktuella fältet, och som inte är professor. Anslagen är på totalt 4,5 miljoner kronor under tre år, och kommer att fördelas på två till fyra sökande. Utlysningen öppnar 13 november och stänger 10 januari.
Den tredje delen av satsningen är resurser till ett nätverk för forskare inom medicinsk pedagogik vid Karolinska Institutet. Nätverket skapades 2022 och har hittills drivits på ideell basis.
– Nu när vi får en budget så kan nätverket få en mer betydelsefull roll och utvecklas till den samlingsplats som behövs för forskning i medicinsk pedagogik vid Karolinska Institutet. Vi sitter utspridda på 19 olika institutioner, vilket i grunden är bra men samtidigt en utmaning, säger Terese Stenfors.
Satsning att samlas kring
Medicinsk pedagogik har i flera externa utvärderingar de senaste decennierna pekats ut som ett forskningsområde där Karolinska Institutet har stor potential. Lärosätets vetenskapliga produktion på området är relativt omfattande, med åtminstone ett 60-tal involverade forskare.
KI har dessutom högt anseende och ett stort internationellt nätverk inom ämnet genom sin roll som utdelare av priset Karolinska Institutet Prize for Research in Medical Education, KIPRIME, som är ett internationellt välrenommerat pris för forskning i medicinsk pedagogik.
Knutet till KIPRIME finns även ett fellowsprogram för yngre forskare på internationell toppnivå.
– Det som Karolinska Institutets forskning i medicinsk pedagogik har saknat är något att samlas kring. Den här satsningen är ett försök att åtgärda det. Det är en viktig fråga för Sverige att vi har en stark medicinsk-pedagogisk forskning, så att vi kan utbilda kompetenta medarbetare till hälso- och sjukvården. Det kommer vi alltid att behöva, säger Anna Kiessling.
