Inspiration, innovation och interaktion -höjdpunkter från Lärardagen

Den 1 oktober samlades över 200 engagerade medarbetare från Karolinska Institutet och Region Stockholm för årets Lärardag på campus Flemingsberg. Deltagarna kom från olika delar av organisationen med undervisningsuppdrag eller engagemang i utbildningsfrågor, och dagen bjöd på föreläsningar, workshops, samtal och nätverkande.

Rektors inledning och KLOK-priset
Rektor Annika Östman Wernerson öppnade dagen med att hälsa alla välkomna. Hon lyfte fram KI:s pedagogiska grundsyn och vikten av att skapa psykologisk trygghet i klassrummet. Under inledningen delades även KLOK-priset ut – ett pris som uppmärksammar goda exempel på verksamhetsförlagd utbildning av hög kvalitet. Årets mottagare var Pedagogiska rådet vid Rehabiliteringsmedicinska universitetskliniken Stockholm, Danderyds sjukhus.

Huvudtalare: Wenger-Trayner om praktikgemenskaper
Dagens huvudtalare var Etienne och Beverly Wenger-Trayner, internationellt erkända pionjärer inom området communities of practice – på svenska praktikgemenskaper. De beskrev dessa som grupper där människor delar ett intresse eller en passion och lär sig att göra det bättre genom att interagera regelbundet.
Talarna diskuterade hur vi kan använda dessa teorier och praktiska erfarenheter av praxisgemenskapar för att främja det kollegiala och organisatoriska lärandet på KI.
- Värdet av en praktikgemenskap och dess sociala lärandekapacitet ligger inte bara i vad den producerar, utan i hur den förändrar deltagarna genom att skapa utrymmen där människor engagerar sig i kollektivt lärande och växer genom gemensam mening, säger Wenger-Trayner.
Juha Nieminen, områdeschef för högskoleförlagd pedagogik vid enheten för undervisning och lärande, ledde samtal om hur pedagogisk verksamhet bedrivs på KI. Johanna Granhagen Jungner presenterade exempel från institutionen för kvinnor och barns hälsa, där modeller inspirerade av communities of practice har skapat forum för diskussion och kollegialt lärande.

Var med i operationssalen genom XR
Under eftermiddagen hölls parallella workshops på teman som svåra samtal i undervisning, AI för studenter och kollegialt stöd i verksamhetsförlagd undervisning. En särskilt uppskattad workshop leddes av Anna Svenningsson, barnkirurg vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus och Emilija Wilson biträdande lektor på institutionen för kvinnor och barns hälsa, där deltagarna fick uppleva hur Extended Reality (XR) kan användas i undervisningen.
Med hjälp av XR-glasögon kunde deltagarna besöka en operationssal, en mödravårdscentral i Malawi och uppleva ett patientmöte på sjukhus – allt i en virtuell miljö.
- Genom att använde den här tekniken kan vi få en inblick och förståelse för miljöer som annars kan vara svåra att nå såsom vissa delar av sjukhus eller kliniker utomlands, säger Emilija Wilson.
En dag som stärker gemenskapen
Lärardagen, som arrangeras vartannat år av enheten för undervisning och lärande, blev en dag som inte bara inspirerade, den visade på kraften i kollegialt lärande, pedagogisk innovation och gemenskap. Genom att dela erfarenheter och utforska nya perspektiv stärks förutsättningarna för framtidens utbildning på KI.
Årets Lärardag hölls 1 oktober på campus Flemingsberg.