Berättarministeriets skolprogram med KI har utvärderats
Utvärdering av skolprogrammet "Redaktör Schwartz Forskningsresa" visar positiva effekter på undervisning och elevutveckling.
Berättarministeriets och Karolinska Institutets gemensamma skolprogram "Redaktör Schwartz Forskningsresa" har utvärderats av Carina Wikman, universitetslektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet.
I studien har hon utvärderat effekterna av två skolprogram vid Berättarministeriet, och resultaten redovisas i rapporten ”Berättarministeriets skolprogram och deras påverkan på undervisning och elevutveckling”. Huvudfrågorna i studien är att se hur skolprogrammen påverkar undervisning och elevers utveckling.
I studien analyseras i vilken mån lärare upplever att skolprogrammen har påverkat deras undervisning och om lärare uppfattar att programmen bidrar till elevers språkutveckling, skrivförmåga, kreativitet, självförtroende och motivation.
Lärarna som deltar i programmet med sina elever upplever att Berättarministeriets material är språkutvecklande och att programmen bidrar till ökat ordförråd, begreppsförståelse och förståelse för olika sammanhang. Upplägget med ett tydligt syfte och en mottagare för skrivandet upplevs engagera eleverna och leda till mer genomarbetade texter. Lärare beskriver även hur programmen bidrar till att elever vågar ”släppa loss sin fantasi” och deras självförtroende i berättandet har stärkts.
-Jag tror att de som kanske har svårt att hålla en röd tråd i berättelser och böcker verkligen fick leva ut sin fantasi när vi var på Berättarministeriet. Eleverna lärde sig att all fantasi är bra, att de inte behövde censurera sig själva, berättar en lärare.
Lärarstödet upplevs som välstrukturerat och lätt att använda. En del lärare efterfrågar ett mer nivå-anpassat och differentierat material för att bättre möta olika elevers behov. Utöver språkutveckling beskriver lärare hur arbetet med skolprogrammen har bidragit till demokratisk skolning och en mer inkluderande lärandemiljö.