Publicerad: 2017-03-20 16:39 | Uppdaterad: 2018-01-28 12:51

Kommentar till att patient avlidit som fått konstgjord luftstrupe inopererad på Karolinska Universitetssjukhuset

Kommentar: En kvinnlig patient, den sista levande av de tre personer som fått en ny luftstrupe av plast inopererad av Paolo Macchiarini, har avlidit på ett sjukhus i USA, uppger SVT.

– Det som patienten har utsatts för är fruktansvärt. KI beklagar det lidande som både patienten och hennes anhöriga fått utstå och vi önskar att det inte hade hänt, säger Karin Dahlman-Wright, vikarierande rektor på Karolinska Institutet.

Kvinnan hade tidigare i sitt hemland Turkiet fått sin luftstrupe skadad i samband med en operation mot handsvett. År 2012 kom hon till Karolinska Universitetssjukhuset där hon fick den nya luftstrupen. Efter att operationen misslyckats vårdades kvinnan i Sverige under flera år innan hon flyttades till ett sjukhus i USA, men igår den 19 mars avled hon.