Publicerad: 2016-06-20 10:24 | Uppdaterad: 2020-05-20 15:30

KI-forskarnas filmer ska hålla OS-byn frisk

Benedict Chambers och Berit Carow. Foto: Gustav Mårtensson

Benedict Chambers och Berit Carow lämnade elitidrotten för att satsa på sina karriärer som forskare i immunologi vid Karolinska Institutet. Nu återvänder de till rampljuset för att hjälpa de tävlande att undvika infektioner under sommar-OS i Rio.

Berit Carow och Benedict Chambers ger ett friskt och energiskt intryck, precis som man förväntar sig av två forna elitidrottare. I dag är det mest forskningen som gäller för kollegorna även om båda fortfarande är aktiva inom sina respektive idrotter.

Benedict Chambers är docent vid Centrum för infektionsmedicin på institutionen för medicin, Huddinge, och Berit Carow är postdoktor på institutionen för mikrobiologi, tumör-och cellbiologi. Tillsammans har de kombinerat sina intressen och gjort fyra kortfilmer som ska hjälpa de tävlande i OS att undvika ett av de största hoten mot framgång, att missa tävlingen på grund av sjukdom.

Som en del i sin satsning på utbildning har Internationella olympiska kommittén, IOK, startat ”Athlete Learning Gateway”, en samling online-kurser och instruktionsfilmer om hälsa, nutrition och prestationstips. Benedict Chambers fick idén till projektet när han såg att det inte fanns någon information om infektioner och hur man undviker dem.

– Jag gick in till Berit på kontoret och frågade om hon ville vara med och hon sa ja direkt.

Spelade in filmerna på en vecka

Han kontaktade en ordförande i organisationen som var väldigt positiv också. Inom en vecka spelade de in filmerna.

I fyra videoklipp tar de upp grundläggande fakta om olika infektioner, hur kroppen påverkas, och även praktiska tips för att hålla sig frisk både inför resan och i OS-byn.

– Man kan tyvärr inte skydda sig mot allt men det finns enkla knep som kan göra stor skillnad, och det är de vi vill förmedla, säger Berit Carow.

Tanken är att filmerna ska öppna upp för funderingar och diskussion hos idrottarna. Sedan kan de vända sig till de båda KI-forskarna som kommer att finnas tillgängliga online för expertråd.

För experter kan man verkligen kalla dem. Berit Carow har imponerande meriter, hon kom fyra i dubbelsculler (tvåmansrodd) i OS i Peking 2008 och har tagit flera VM-medaljer för Tyskland. Sedan hon flyttade till Sverige har hon trappat ner på tävlandet, ror gör hon ändå.

”Alla ska tävla på lika villkor”

Benedict Chambers har haft en lång karriär som fäktare för det irländska landslaget och har deltagit i flera världs- och europamästerskap. Han tävlar fortfarande, även om det inte är på elitnivå. Han inflikar att han var med på kvaltävlingen till OS i Rio, men att han inte nådde hela vägen fram till en biljett.

– Jag slog ut silvermedaljören från OS i London, det var kul. Sen gick han tyvärr ut i tv dagen efter och meddelade att han lägger av. ’Förlorar man mot Benedict, då är det tydligen lika bra att lägga av’, säger Benedict Chambers och skrattar.

De gillar tanken på att inte bara bli åskådare till kommande OS.

– Vi gör det här mycket för de mindre teamen som inte har möjlighet att ta med en egen läkare, säger Berit Carow. Vi vill göra informationen enkel och tillgänglig för alla och bidra till den olympiska filosofin – att alla ska tävla på lika villkor, fortsätter hon.

Text: Mårten Göthlin

Foto: Gustav Mårtensson

Rekordsnabba fakta om OS i Rio

• Rekordmånga länder och deltagare väntas: Fler än 10 000 tävlande från 206 olika länder.
  • Sveriges olympiska kommitté, SOK, tar ut ca 150 tävlande svenskar.
  • Rio blir den första sydamerikanska värden för en olympiad någonsin.
  • 28 olympiska grenar – två fler än OS i London 2012 (nya är golf och sjumanna-rugby)
  • Pågår från 5 till 21 augusti 2016.

Källor: www.rio2016.org, SOK.