Publicerad: 2020-01-16 15:48 | Uppdaterad: 2020-01-17 13:44

KI-forskaren Emma Andersson får Swedish Foundations′ Starting Grant

Foto på Emma Andersson på Biomedicums ljusgård
Emma Andersson. Foto: © Ragnar Söderbergs stiftelse 2020

Forskaren Emma Andersson får Swedish Foundations’ Starting Grant 2019 för forskning inom utvecklingsbiologi.

Emma Andersson, verksam vid institutionen för biovetenskaper och näringslära och institutionen för cell- och molekylärbiologi, får startanslaget för sin forskning om hur nervsystemet styr utvecklingen av lever och gallgångar under fosterstadiet — med siktet inställt på att lösa gåtor kring genetiska sjukdomar såsom Alagilles syndrom. Varje år föds ungefär 2–3 barn i Sverige med den obotliga sjukdomen som kan leda till allvarliga lever- och hjärtproblem.

– Det här är av avgörande betydelse. Det tillåter oss att ta en risk vi inte kunnat ta annars. Och vår projektidé …om jag har rätt kommer det att ändra vårt sätt att se på utvecklingsbiologi och hur våra organsystem interagerar under tidig utveckling, säger Emma Andersson.

Swedish Foundations’ Starting Grant är ett samarbete mellan fem stiftelser som finansierar de mest lovande forskarna vid svenska lärosäten. Forskarna som finansieras är de som sökt medel från Europeiska forskningsrådet (ERC), som trots högsta betyg från ERC:s sakkunniga fick avslag när ERC:s budget inte räckte till.

De samarbetande stiftelserna som finansierar Swedish Foundations’ Starting Grant är; Familjen Erling-Perssons Stiftelse, Kempestiftelserna, Olle Engkvists Stiftelse, Ragnar Söderbergs stiftelse och Riksbankens Jubileumsfond. Emma Anderssons projekt finansieras av Ragnar Söderbergs stiftelse.