Publicerad: 2022-02-23 11:19 | Uppdaterad: 2022-03-08 14:25

Jessica fick barn trots cancer

När hon var 14 år behandlades hon för cancer och fick höra att hon skulle få svårt att bli gravid i framtiden. Idag har Jessica Strid två barn. ”Jag är väldigt tacksam”, säger hon.

Jessica Strid
Jessica Strid Foto: Linnea Bengtsson

Text: Annika Lund för Medicinsk Vetenskap nr 1, 2022 | Tema: Ofrivillig barnlöshet

”När jag var 14 år fick jag cancersjukdomen akut lymfatisk leukemi, ALL. Efter vanlig cytostatikabehandling fick jag en stamcellstransplantation och tuffare cytostatika i kombination med helkroppsstrålning. Inför den tuffare behandlingen fick jag höra att jag skulle få svårt att bli gravid i framtiden. Det var väldigt jobbigt att höra det, men där och då var jag mest inriktad på att ta mig igenom cancerbehandlingen.

I ett försök att hjälpa mig med detta fick jag äggstocksvävnad uttagen och infryst i flera småbitar. Men när det gjordes fanns ännu ingen metod för att transplantera tillbaka den.

Äggstockarna som blev kvar slutade fungera. Jag fick ingen mens och fick ta hormonbehandling, vanliga p-piller, för att slippa klimakteriebesvär.

Jag träffade min nuvarande partner när jag var 25 år. Jag berättade tidigt att jag skulle få svårt att bli gravid, så vi bestämde oss ganska snart för att försöka.

Jag blev remitterad till Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, där min äggstocksvävnad låg infryst. Läkarna tinade upp några bitar för att kontrollera att de inte innehöll cancerceller. Men allt var friskt. Hälften av äggstocksbitarna opererades tillbaka. Vi gjorde sedan flera hormonbehandlingar och IVF-försök som misslyckades. Det var en väldigt kämpig tid. Till slut opererades resten av äggstocksbitarna tillbaka och vi gjorde en ny IVF-behandling. Den fungerade och gav oss Ebbe.

Efter något år hörde vi av oss till kliniken på Huddinge igen, mest för att reda ut om vi hade rätt till mer behandling för att försöka få ett syskon. Vid första undersökningen visade det sig att jag hade blivit spontant gravid – vi fick beskedet där, i undersökningsrummet.

Jag tycker precis som de flesta som hör det här att det är fantastiskt att detta är möjligt. Jag är väldigt tacksam för det.”

Namn: Jessica Strid

Ålder: 35 år.

Gör: Är distriktssköterska på en vårdcentral. Är mamma till Ebbe, drygt två år, och Ella (på bilden), drygt ett halvår.