Publicerad: 2018-03-05 11:21 | Uppdaterad: 2018-03-09 13:32

Hon vill ta vetenskapen ut ur laboratorierna

Några frågor till Lilian Kisiswa, senior postdoc vid institutionen för cell- och molekylärbiologi, Karolinska Institutet, och festivalgeneral för Hjärnfestivalen 10 – 17 mars i Stockholm.

Lilian Kisiswa, foto: Vetenskap i Samhället.Berätta om festivalen – vad är det för spännande som händer?
Hjärnfestivalen 2018 är en sju dagar lång festival som erbjuder allmänhet möjlighet att ta del av pågående hjärnforskning, ställa frågor till hjärnforskare, patienter och pedagoger och till och med prova på att vara hjärnforskare. Hjärnfestivalen är gratis och öppen för alla besökare i all åldrar och kommer bestå av utställningar, interaktiva aktiviteter, presentationer, paneldiskussioner och workshops.

Festivalen arrangeras av föreningen Vetenskap i Samhället. Kan du säga något om föreningen och varför ni engagerar er?
– Vetenskap i Samhället, ViS, är en ideell organisation som består av forskare, främst från Karolinska Institutet. Syftet är att ge allmänheten möjlighet att interagera med forskare och sprida kunskap om vetenskap, genom att bland annat organisera Hjärnfestivalen. Vi vill ta vetenskapen ut ur laboratorierna och nå en bredare publik. Jag har alltid varit intresserad av så kallad outreach och har i många år varit drivande i olika publika aktiviteter utanför Sverige, till exempel Smarter UK Group, Cardiff Brain Awareness Committee och Cardiff Neuroscience Café.

Det här är andra gången ni arrangerar Hjärnfestivalen i Stockholm. Förra gången, 2016, hade ni den i september. Nu är den flyttad till mitten av mars, varför det?
– Hjärnfestivalen har alltid varit en del av den internationella DANA Brain Awareness Week, BAW, som är en global kampanj med syftet att öka allmänhetens medvetenhet om vad hjärnforskningen kan bidra med. BAW hålls alltid andra veckan i mars, men förra gången blev vi av olika skäl tvungna att senarelägga festivalen i Stockholm. Vi är extra glada över att vi denna gång lyckats pricka in den riktiga BAW-veckan.

Är det något som du själv särskilt ser fram emot i samband med festivalen?
– Oj! Det svårt att välja. Jag tycker att vi har ett superbra program och jag ser fram emot alla sessioner. Men om jag måste välja så ser jag fram emot hjärnmässan. Det är otroligt vackert att se det nära samspelet mellan forskarna och publiken.

KI-forskare på Hjärnfestivalen

Nitya Jayaram-Lindström
Effekten av beroende på samhället, Kulturhuset 10 mars.

Sven Bremberg
Depression bland unga, Kulturhuset 10 mars.

Charlotte Skoglund
Hjärnutveckling: ADHD and NPF, Tekniska Museet 11 mars.

Torbjörn Vestberg
Hjärnboll – vad gör Rinaldo, Messi och Zlatan till världsstjärnor? ABF-huset 12 mars.

Robin Fondberg
Vetenskapen av smak – varför gillar vi vissa smaker och inte andra? Restaurangakademien 12 mars.

Alva Appelgren
Återkoppling och viljan att utvecklas, Stockholms stadsbibliotek 13 mars.

Carl Johan Sundberg
Hjärnan och träning, ABF-huset 14 mars.

Armita Golkar
Det syns inte – musikal och paneldiskussion, Maximteatern 17 mars.

Mer information i KI-kalendern