Publicerad: 2020-06-25 11:52 | Uppdaterad: 2020-06-25 14:08

Hjärnans kapacitet att skapa och anpassa sig förklarar spelförståelse i elitfotboll

I en ny studie har forskare från  Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet visat en tydlig länk mellan spelförståelse och hjärnans förmåga att skapa och anpassa sig under tidspress. Studien publiceras i Nature Publishing Groups tidskrift Scientific Reports.

Dribblande fotbollsspelare
Fotbollsspelare Foto: Phillip Kofler,Pixabay

I studien ingick 51 dam- och herrfotbollsspelare från Allsvenskan varav 23 av elitspelarna även hade spelat fotboll i 14 olika landslag runtomkring i världen och 28 elitspelare aldrig hade spelat fotboll i något landslag. Spelarna fick bland annat genomgå ett kognitionstest som kallas mönsterflöde och mäter hjärnans kapacitet till kreativt skapande och anpassning under tidspress (även kallat kognitiv flexibilitet) Dessa tester visar att spelare som hade spelat i landslag var signifikant bättre än de spelare som aldrig spelat i landslag. Även enligt tränarnas skattningar av spelarna var landslagsspelarna bättre i spelförståelse (dvs förmågan att kunna läsa spelet och alltid vara på rätt plats under fotbollsspelet) än de övriga elitspelarna.

Mönsterflödestestet korrelerade både med tränarnas skattade spelförståelse av spelarna och även med antalet gjord assist under en längre spelperiod.

Studien visar vikten av hjärnans förmåga att bearbeta och reglera information för att lyckas i elitfotboll.

Predrag Petrovic Universitetslektor/Överläkare