Publicerad: 2024-05-23 10:00 | Uppdaterad: 2024-05-23 11:36

Fynd hos zebrafisk ger hopp om framtida behandling av ryggmärgsskada

Zebrafisk
Foto: Pixabay

Zebrafiskar har en anmärkningsvärd förmåga att läka sin ryggmärg efter skada. Nu har forskare vid Karolinska Institutet avslöjat en viktig mekanism bakom detta fenomen – något som kan få betydelse för behandlingen av ryggmärgsskada hos människa.

I en ny studie som publicerats i Nature Communications visar forskarna att nervcellerna hos vuxna zebrafiskar direkt börjar samarbeta efter en ryggmärgsskada, vilket håller cellerna vid liv och stimulerar läkningsprocessen.

Konstantinos Ampatzis. Foto: Stefan Zimmerman

– Vi har kunnat visa att nervcellerna bildar små kanaler som kallas gap junctions. Kanalerna skapar en direkt förbindelse mellan nervcellerna och möjliggör utbyte av viktiga biokemiska molekyler, vilket gör att cellerna kan kommunicera och skydda varandra, förklarar Konstantinos Ampatzis, forskare vid institutionen för neurovetenskap, Karolinska Institutet, som lett studien.

Forskarna kommer nu att gå vidare och undersöka mekanismerna bakom zebrafiskens skyddsstrategi mer i detalj. Förhoppningen är att kunskapen ska leda till nya strategier att behandla ryggmärgsskada hos människor.

– Ryggmärgsskador skapar stort lidande för drabbade och deras anhöriga. Tänk om vi kunde få mänskliga nervceller att anamma samma överlevnadsstrategi och bete sig som zebrafiskens celler efter en skada. Det skulle kunna vara nyckeln till att utveckla nya effektiva behandlingar, säger Konstantinos Ampatzis.

Studien finansierades huvudsakligen av Vetenskapsrådet, StratNeuro, Hjärnfonden, Olle Engkvists Stiftelse och Karolinska Institutet. Forskarna uppger att det inte finns några intressekonflikter.

Publikation

“Neuroprotective gap-junction-mediated bystander transformations in the adult zebrafish spinal cord after injury”, Andrea Pedroni, Yu-Wen E. Dai, Leslie Lafouasse, Weipang Chang, Ipsit Srivastava, Lisa Del Vecchio, Konstantinos Ampatzis, Nature Communications, online 21 maj 2024, doi: 10.1038/s41467-024-48729-9.