Publicerad: 2013-08-20 00:00 | Uppdaterad: 2014-10-29 10:47

Frukt kan minska risken för pulsåderbråck

Mer än två frukter per dag minskar risken att drabbas av dödligt pulsåderbråck. Det visar svensk forskning från Karolinska Institutet som nu publiceras i American Heart Associations tidskrift Circulation.

En hög konsumtion av frukt kan bidra till att förebygga många kärlsjukdomar, även pulsåderbråck i buken visar den svenska studie som nu presenteras. Pulsåderbråck i buken är en utbuktning av den nedre delen av aortan, det stora blodkärl som förser kroppen med syrerikt blod. Tillståndet är relativt sällsynt, men kan vara dödligt om utbuktningen blir så pass stor att den brister. Äldre män, särskilt rökare, löper högre risk.

– Höga nivåer av antioxidanter i frukt kan skydda mot pulsåderbråck genom att förhindra oxidativ stress som i sin tur främjar inflammation. Vi fann dock inte samma samband mellan grönsaker och aneurysm, vilket skulle kunna bero på att grönsaker saknar vissa typer av antioxidanter som är vanliga i frukt, säger Otto Stackelberg, läkare och doktorand vid Institutet för miljömedicins enhet för nutritionsepidemiologi vid Karolinska Institutet och huvudförfattare till artikeln.

Otto Stackelberg påpekar samtidigt att grönsaker fortfarande är viktigt för hälsan då en hög konsumtion av frukt och grönsaker visats kunna sänka risken för andra hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck och flertalet cancersorter. Studien finansierades av det svenska Vetenskapsrådet och Karolinska Institutet. Forskningsledare har varit professor Alicja Wolk.

Fruit and vegetable consumption with risk of abdominal aortic aneurysm.
Stackelberg O, Björck M, Larsson S, Orsini N, Wolk A
Circulation 2013 Aug;128(8):795-802