Ohälsosamma produkter dominerar matreklamen för unga i sociala medier

En ny undersökning från Karolinska Institutet visar att majoriteten av den mat- och dryckesreklam som ungdomar exponeras för på sociala medier marknadsför ohälsosamma produkter. Undersökningen ingår i en ny rapport från UNICEF Sverige och Hjärt-Lungfonden.
Ungdomar i Sverige möter i genomsnitt 17 annonser för ohälsosam mat och dryck per timme när de använder TikTok. Det visar en undersökning från Karolinska Institutet som ligger till grund för en ny rapport från UNICEF Sverige och Hjärt-Lungfonden. Rapporten belyser hur reklam för mat och dryck i sociala medier påverkar barn och ungas hälsa.
Ökar sug efter onyttig mat
Undersökningen som ligger till grund för rapporten har genomförts av Ioannis Ioakeimidis, Sofia Spolander och Hanna Wieslander vid institutionen för medicin, Huddinge. Den bygger på data från ungdomar i åldern 13–16 år som i klassrummet och därefter under en vecka dokumenterade den reklam de såg i sina sociala medieflöden. Av all reklam som ungdomarna exponerades för handlade över en tredjedel (34 procent) om mat eller dryck. Av dessa annonser marknadsförde hela 70 procent produkter som klassas som ohälsosamma – till exempel snabbmat, söta och salta snacks samt sockersötade drycker.

- I fokusgruppsintervjuer berättade deltagarna att de ofta lockas till impulsköp av reklamens utformning. Samtidigt uttryckte flera en känsla av maktlöshet inför mängden reklam de möter dagligen, säger Sofia Spolander, forskare vid institutionen för medicin, Huddinge.
Ungdomarna beskrev också hur rabatter och visuellt tilltalande annonser ökade deras sug efter onyttig mat. Många kände att reklamen påverkade dem, men att det var svårt att värja sig.
Går emot kostråden
Ohälsosamma matvanor är en av de största orsakerna till sjukdom och för tidig död i Sverige. Trots tydliga kostråd ökar konsumtionen av ohälsosam mat bland unga, samtidigt som intaget av frukt och grönsaker minskar. Övervikt bland barn i åldern 11–15 år har mer än fördubblats de senaste 30 åren, och fetma har fyrdubblats i gruppen.
– Matmiljön påverkar våra matvanor, och marknadsföring är en viktig del av den miljön. Den här undersökningen visar att den reklam ungdomar möter på sociala medier går emot kostråden, säger Sofia Spolander.
I rapporten från UNICEF Sverige och Hjärt-Lungfonden lyfts behovet av åtgärder för att skydda barn från ohälsosam marknadsföring, något som redan införts i flera andra länder men ännu saknas i Sverige.
Rapporten
In your phone – about the online food environment of children and their exposure to digital marketing of food and beverages, Hjärt- Lungfonden, Unicef Sverige, Karolinska Institutet, maj 2025.