Publicerad: 2022-10-18 10:49 | Uppdaterad: 2022-10-18 10:49

Forskare och andra verksamma inom nutrition och epidemiologi träffades på Karolinska Institutet

föreläsningssal med personer som sitte och tittar på skärmen, KI:s logga syns.
NEON:s årliga möte 2022 hölls y byggnaden Neo i Flemingsberg. Foto: Sara Bruce

Karolinska Institutet stod värd för det årliga mötet med det svenska nationella Nätverket Epidemiologi Och Nutrition (NEON). Temat för årets möte var: ”Digitala livsstilsinterventioner och BigData inom nutritionsforskningen”. Ett hundratal forskare och andra verksamma inom nutrition och epidemiologi från hela Sverige träffades i Flemingsberg.

NEON:s årliga möte hölls den 12 oktober 2022 i byggnaden Neo i Flemingsberg. Temat för årets möte var ”Digitala livsstilsinterventioner och BigData inom nutritionsforskningen” och tog upp frågor om hur digitala interventioner kan främja en hälsosammare kost och fysisk aktivitet, samt potentialen i att använda stora digitala plattformar för att samla in omfattande mängder objektiv information genom sensorer och apparater för att studera kostbeteenden, för att förebygga sjukdomar och även för kommunikation och beslutsfattande inom hälso- och sjukvården.

“Dessa årliga möten är viktiga eftersom de ger oss möjligheter att diskutera aktuella ämnen och att interagera med andra nutritionsforskare i Sverige," säger professor Marie Löf, vid Institutionen för biovetenskaper och näringslära, Karolinska Institutet, som tillsammans med professor Agneta Åkesson, vid Institutet för miljömedicin, var värd för mötet. "Detta möte illustrerade tydligt de stora potentialer som digitaliseringen har för nutritionsforskningen," fortsätter Marie.

fågelperspektiv, folk som minglar och posterutställning utanför föreläsningssal
Mingel och posterutställning på NEON:s årliga möte på KI. Foto: Sara Bruce

De årliga mötena är ett av sätten att samverka på, vilket var anledningen till att nätverket NEON bildades 1997. Det bildades av näringsepidemiologer som ett medel för att stimulera interaktion och kommunikation mellan individer och för att stärka svensk nutritionsepidemiologisk forskning genom att främja samarbete, kompetens och resurser. Idag ingår över 400 forskare och kliniker i nätverket, alla med intresse för näringsepidemiologi och metodfrågor relaterade till studier om kost och hälsa. Professor Anna Winkvist vid Göteborgs universitet är koordinator för NEON.

De årliga mötena innehåller alltid nyckelpresentationer med inbjudna föreläsare, men även presentationer av doktorander, följt av diskussioner med utvalda seniora forskare. De innehåller också en postersession där medlemmarna har möjlighet att visa nyligen presenterade postrar.