Publicerad: 2014-03-31 14:55 | Uppdaterad: 2017-02-07 13:39

Fakta och optimism i Bill Gates föreläsning på KI

Bill Gates och Hans Rosling 2014

Aula Medica på Karolinska Institutet fylldes till sista plats den 31 mars när Bill Gates föreläste om hur världen kan befrias från extrem fattigdom under vår livstid.

Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet, grundare av Gapminder och föreläsningens moderator, inledde med några frågor till publiken om global hälsa:

– Hur många procent av alla ettåringar i världen tror du vaccineras mot mässlingen, undrade han.

Bill Gates i Aula Medica 2014Alla hade möjlighet att svara via en knappdosa som hängts ut på de 1000 stolarna i salen med ett band vars färg matchade de orangea blommorna på scenen. Rätt svar var 80 procent vilket hälften av åhörarna, 49 procent, valde.

Efter Hans Roslings framträdande tog Anders Hamsten, rektor vid Karolinska Institutet, över för att välkomna Dr Bill Gates, hedersdoktor vid Karolinska Institutet, världens rikaste man, och tillsammans med sin hustru, grundare av Bill & Melinda Gates Foundation.

”Världen blir bättre” var huvudrubriken för dagen och det positiva anslaget genomsyrade hela Bill Gates tal, med vilket han ville spräcka myterna om att fattiga länder är dömda att förbli fattiga, att bistånd är bortkastat och att rädda liv bara leder till överbefolkning.

– Det senaste decenniet har sett fler framsteg än någon annat decennium i historien om global hälsa, började han.

Med stor entusiasm lät han senare projektorduken fyllas av hans så kallade favorit-diagram där en nedåtlutande graf visade hur barnadödligheten, mätt i antal barn i världen som dör innan fem års ålder, har sjunkit från omkring 20 miljoner 1960 till 6,6 miljoner 2012.

– 6,6 miljoner motsvarar ungefär 5 procent av antalet barn som föds idag. Vårt mål borde vara att komma ner under 2 procent under de närmaste 20 åren. Och det är fullt möjligt. Allt som krävs är några dussin nya läkemedel, framför allt vacciner, och en ordentlig förbättring av utdelningen av dessa.

Bill Gates talade i drygt tio minuter och svarade därefter på frågor från både publiken samt en panel bestående av Hannah Akuffo, tf chef vid enheten för forskningssamarbete vid Sida, Julia Schalk, sexualpolitiskt sakkunnig, RFSU, samt professor Osman Sankho, chef för INDEPTH Network i Ghana.

Text: Lisa Reimegård