Publicerad: 2021-09-15 13:48 | Uppdaterad: 2021-09-16 08:59

Drop-in vaccination för KI-studenter och medarbetare

Vaccin.
Foto: Gettyimages

Det är nu möjligt för studenter på Karolinska Institutet (KI) samt medarbetare att besöka Karolinska universitetssjukhusets vaccinationsmottagningar i Solna och Flemingsberg för att vaccinera sig mot Covid-19.

Region Stockholm har gjort en satsning för att göra det enklare att vaccinera sig mot covid-19, speciellt för grupper där det är lägre vaccinationstäckning. Som en del i detta erbjuds vaccinationsmöjlighet för studerande vid högskolor och universitet i regionen, däribland KI.

- För KI har det varit en angelägen fråga att underlätta för både studenter och medarbetare att vaccinera sig mot covid-19. Det känns bra och viktigt att genom regionen kunna erbjuda enkla och smidiga vaccinationer och därmed bidra till minskad smittspridning i samhället, säger Katarina Bjelke, universitetsdirektör på Karolinska Institutet.

Sedan höstterminen startade den 30 augusti 2021 har KI återgått till campusundervisning och från universitetets håll uppmuntrar man både studenter och medarbetare att vaccinera sig. Att möjligheten nu finns att vaccinera sig på drop-in i anslutning till båda KI:s campus ökar tillgängligheten, speciellt för de internationella studenterna utan personnummer som inte tidigare kunnat boka tid för vaccination.

- Det är viktigt att vi alla tar ett gemensamt ansvar för att förhindra smittspridning både på universitetet och i samhället. Jag hoppas att så många som möjligt nu tar chansen att vaccinera sig och att vi kan fortsätta bedriva undervisning på campus under höstterminen, säger vicerektor för utbildning Annika Östman Wernerson.

Information om drop-in vaccinationen

• Har man ett svenskt personnummer och ett bankID kan man ladda ner appen AlltidÖppet och boka en tid, alternativt gå till mottagningen för drop-in
  • Har man inte ett svenskt personnummer kan man gå till mottagningen på drop-in

För den som vill läsa mer om covidbevis hänvisas till E-hälsomyndigheten.

Tid och plats

På mottagningarna behöver man kunna legitimera sig. Medtag fotoID eller pass.

Du bör inte vaccinera dig om du har feber eller symptom på Covid-19.

Solna

Måndag, onsdag, fredag: 08.00-15:00
Tisdag, torsdag: 08:00-20:00

Adress: Karolinska vägen 22, Vaccinationsmottagningen finns i gamla sjukhusbyggnaden, (på sjukhusområdet) följ anvisningarna på plats.

Huddinge (Flemingsberg)

Tisdag, torsdag, fredag: 08.00-15:00
Måndag, onsdag: 08:00-20:00

Adress: Medicingatan M43. Gå in via huvudentrén, gå rakt fram tills du ser ett trapphus i glas på höger sida. Där går du ner en trappa och följer skyltarna mot vaccinationsmottagningen.