Publicerad: 2023-12-27 09:39 | Uppdaterad: 2023-12-27 12:57

Den svåra konsten att operera en lever

Det går att ta bort 80 procent av en frisk lever utan att den tappar i funktion. Men hur mycket kan tas bort i en sjuk lever där viss vävnad redan är förlorad? Frågan är central för att få ned dödligheten efter leverkirurgi.

Text: Annika Lund, först publicerad i Medicinsk Vetenskap nr 4 2023 / Tema: Levern

En mycket besvärlig komplikation efter leverkirurgi är leversvikt. Den nyopererade levern klarar då inte längre sitt komplexa uppdrag.

Stefan Gilg, foto: privat

–  I de här fallen har vi ingen bra behandling. Det leder i princip alltid till en irreversibel situation där patienten avlider, säger leverkirurgen Stefan Gilg, som forskar på hur man kan förbättra leverkirurgi vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, CLINTEC, vid Karolinska Institutet.

Svårt att bedöma leverns skick

Den här typen av leversvikt beror på att för mycket lever har tagits bort eller att till exempel blodförsörjningen har drabbats i samband med operationen. Det beror i sin tur på att det inför operationen är svårt att bedöma hur mycket lever som är i fungerande skick.

Patienterna som opereras har oftast en cancersjukdom, antingen primär levercancer eller metastaser från framför allt tarmtumörer. Vid primär levercancer finns ofta en samtidig cirros med ärrbildning insprängd över hela levern. Det gör den friska volymen svårbedömd. Och vid metastaser från tarmcancer har patienten ofta fått cytostatika vilket kan vara ansträngande för levern.

– Vi behöver bli bättre på att bedöma funktionsförmågan utöver volymen inför operation, till exempel via en radiologisk metod eller möjlighet att värdera något blodvärde på ett prediktivt sätt. I dag har vi egentligen inget etablerat att luta oss mot, säger Stefan Gilg.

Parallellt har kirurgerna utvecklat operationstekniken, bland annat genom att spara mer lever än vad som tidigare var praxis.

dekorativ illustration av levern
Illustration: Jens Magnsson

Många knep och metoder används

Kirurgerna kan också försöka få den delen av levern som ska vara kvar att växa till sig redan innan ingreppet. Det sker genom att påverka blodflödet. Om kärlen stryps i en halva av levern kommer den andra halvan att växa till. När den del där blodkärlen är strypta opereras bort finns återskapad vävnad redan på plats, redo att kompensera för förlusten. Andra knep går ut på att vänta minst fyra veckor efter avslutad cytostatikabehandling.

Tumörer kan också behandlas med exempelvis ablation, där tumörvävnad förstörs med mikrovågor.

– Kirurgi är fortfarande en avgörande del i en botande behandling vid en potentiellt dödlig cancersjukdom. Men för att vidareutveckla leverkirurgin i precisionsmedicinsk riktning behöver vi bättre verktyg för att väga möjligheten till bot mot riskerna med ingreppet och ställa det i relation till alternativa behandlingsmetoder som spelar allt större roll, säger Stefan Gilg.