Publicerad: 2023-12-20 16:37 | Uppdaterad: 2023-12-21 08:55

Annika Östman Wernerson: Vi ser fram emot att tillsammans med er fortsätta ta viktiga steg framåt

Porträtt av Rektor Annika Östman Wernerson
Rektor Annika Östman Wernerson Foto: Martin Stenmark

Året närmar sig sitt slut och jag, tillsammans med prorektor Martin Bergö och universitetsdirektör Veronika Sundström, vill passa på att tacka er, alla medarbetare och studenter, för era viktiga insatser under 2023.

Det har varit ett stimulerande och lärorikt år, där vi särskilt har uppskattat engagemanget från er. I synnerhet i de dialoger som bland annat landade i nio strategiska fokusområden för KI:s fortsatta utveckling och förverkligande av vår vision. Vi ser fram emot att tillsammans med er alla fortsätta ta viktiga steg framåt under 2024.

Nya dekaner är utsedda
Den 19 december fattade jag beslut om att till nya dekaner utse Sten Linnarsson för KI Solna, Carl Johan Sundberg för KI Nord och Matti Sällberg för KI Syd. Den 1 januari 2024 tillträder de sina nya uppdrag. Tillsammans med de tillträdande dekanerna kommer vi att utveckla dekanrollen i syfte att institutionsgrupperna ännu mer ska stärka KI som helhet. Jag vill också passa på att tacka för allt det arbete våra avgående dekaner har utfört, Christer Höög, Anna Martling och Mia Eriksdotter: Varmt tack för era insatser!

Vårens institutionsmöten
Det nya året kommer även med de för vår del efterlängtade institutionsmötena med start 17 januari på institutionen för kliniska vetenskaper vid KI Danderyds sjukhus (KIDS) och på institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME). Vid dessa möten kommer vi att diskutera hur vi kan jobba framåt och stärka dialog och samarbete. KI:s fokusområden är givetvis centrala och uppslutningen kring dessa är en förutsättning för att vi ska kunna skapa stabilitet och nå våra mål i Strategi 2030, eftersom KI är vi!

Nästa år höjs friskvårdsbidraget
Veckan före jul beslutade vi att höja friskvårdsbidraget för KI:s medarbetare från 1 500 kronor till 3 000 kronor. Detta gäller från och med den 1 januari 2024. Vi hoppas med detta framför allt att kunna uppmuntra er medarbetare att ta hand om er hälsa, och vi vill också stärka KI som en attraktiv arbetsplats med en hälsosam arbetsmiljö och hållbarhet i fokus.

Julbestyr och skidåkning
För min egen del ser jag nu fram emot att ta itu med julbestyren! Att lägga in sill, tillaga julskinkan och julpynta tillsammans med familjen. Promenader med vår hund Molly ingår och efter nyår blir det skidåkning i fjällen. Att däremellan sova ut och hinna läsa böcker ska bli fantastiskt skönt.

Vi ser fram emot att träffa er under 2024, men allra först önskar vi er sköna helger och en riktigt härlig ledighet som ger ny energi inför nästa år!

Rektor just nu

Annika Östman Wernerson skriver om aktuella frågor för universitetet under vinjetten "Rektor just nu". Hennes texter publiceras bland annat på sidan Aktuellt från universitetsledningen och i nyhetsbrevet KI-nytt till KI:s medarbetare. Tidigare publicerade texter finnas att läsa i nyhetsarkivet.