Publicerad: 2014-06-03 09:08 | Uppdaterad: 2021-03-16 09:18

Torsten Wiesel hyllas på Times Square på 90-årsdagen

Den svenske Nobelpristagaren och hjärnforskaren Torsten Wiesel fyller 90 år den 3 juni. Det uppmärksammas av den amerikanska börsen Nasdaq på en av Times Squares fasadskärmar i New York på födelsedagen, och med ett nyinstiftat pris vid Sveriges unga akademi.

Torsten Wiesel föddes 1924. Han studerade till läkare och inledde sin forskarkarriär vid Karolinska Institutet. År 1981 fick han Nobelpriset tillsammans med David Hubel för deras arbete som sägs ha revolutionerat förståelsen för hur hjärnan visuellt uppfattar världen omkring oss.

Efter sin läkarexamen vid Karolinska Institutet 1954 tillbringade Torsten Wiesel sedan över femtio år av sin forskarkarriär i USA. Hans och David Hubels forskning vid Harvard visade hur hjärnan visuellt uppfattar världen omkring oss och förmågan hos hjärnceller att anpassa sig under utvecklingen. Deras Nobelprisbelönade arbete har haft stor klinisk betydelse, till exempel för hur viktigt det är att behandla vissa synproblem hos barn tidigt.

Parallellt med sina forskningsgenombrott har Torsten Wiesel ägnat sitt liv åt vetenskapligt ledarskap på högsta nivå. Han var rektor på Rockefeller University (1991–1998), ledare för Human Frontiers Science Program (2000–2009) och ordförande för den amerikanska vetenskapsakademins kommitté för mänskliga rättigheter (1994–2004). Wiesel har också verkat för jämställdhet och rekryterade en av de första kvinnliga professorerna vid Rockefeller vid en tid då universitetet ännu inte hade någon kvinna som professor. I dag är Torsten Wiesel hedersledamot i och vetenskaplig beskyddare för Sveriges unga akademi.

Med anledning av Wiesels jubileum lanserar Sveriges unga akademi The Torsten Wiesel Midnight Sun Award – For Distinguished Achievement in Promoting Science i samarbete med honom. Priset ska bli ett återkommande pris som delas ut till en eller flera personer, eller en organisation, som gjort extraordinära insatser för att förklara vetenskap för allmänhet och beslutsfattare, eller för att förbättra förutsättningarna för forskning. Det skriver Sveriges unga akademi i ett pressmeddelande.