Publicerad: 2016-10-26 09:47 | Uppdaterad: 2016-10-26 09:51

Sötade drycker ökar risken för autoimmun diabetes

Livsstilsfaktorer påverkar risken för autoimmun diabetes. Forskare vid Institutet för miljömedicin (IMM) visar att sötade drycker kan vara en lika stark riskfaktor för LADA – en autoimmun form av diabetes hos vuxna – som det är för typ 2-diabetes. Dessa nya fynd publicerades nyligen i European Journal of Endocrinology. Resultaten har fått mycket uppmärksamhet världen över, inte minst i ljuset av den pågående debatten on planerad sockerskatt på läsk i Storbritannien.

Ett samband mellan sockersötade drycker och ökad risk för typ 2-diabetes har visats i flertalet tidigare studier. Den här studien visar på en förhöjd risk även för LADA. De som drack mer än två glas (á 200 ml) sötade drycker per dag löpte dubbelt så hög risk att utveckla LADA jämfört med de som aldrig drack sötad dryck. Risken för LADA ökade med 15 % per glas och det var ingen skillnad mellan dryck sötad med socker och de med artificiella sötningsmedel.

Möjliga mekanismer för hur sockersötad läsk skulle kunna påverka diabetesrisken är exempelvis ökat energiintag som kan leda till övervikt och fetma, eller utvecklad insulinresistens som en konsekvens av ökat insulinbehov och stressade beta-celler (insulinproducerande celler).

Några av hypoteserna för artificiellt sötade drycker handlar om ökade hungerskänslor och sötsug vilket kan resultera i ökat kaloriintag, eller störd tarmflora och därigenom försämrad glukosmetabolism. Forskarna bakom studien spekulerar dock om att en del personer eventuellt bytt från sockersötade drycker till light-varianter i försök att gå ner i vikt eller förhindra ytterligare viktuppgång, och att detta i så fall skulle kunna vara en alternativ förklaring till resultaten för artificiellt sötade drycker.

Josefin Edwall Löfvenborg, nutritionist och doktorand vid IMM sammanfattar:

Att dricka stora mängder sötade drycker, särskilt de med socker, skulle kunna öka risken för både typ 2-diabetes och LADA. Den ökade risken ses även efter att vi justerat för övervikt och livsstilsfaktorer. För light-drycker behövs fler studier innan vi kan dra några slutsatser.

Resultaten baseras på data från ESTRID-studien och inkluderar nära 1500 diabetesfall. ESTRID är en pågående studie med data insamlad på IMM i samarbete med forskare vid Lund och Uppsala Universitet. Studien finanserades av Vetenskapsrådet (VR), Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE), AFA Försäkring och Svenska Diabetesförbundet.

Publikation

Sweetened beverage intake and risk of latent autoimmune diabetes in adults (LADA) and type 2 diabetes

Josefin E Löfvenborg, Tomas Andersson, Per-Ola Carlsson, Mozhgan Dorkhan, Leif Groop, Mats Martinell, Tiinamaija Tuomi, Alicja Wolk, Sofia Carlsson.

European Journal of Endocrinology, online 21 October 2016, doi: 10.1530/EJE-16-0376

Länkar till relaterade artiklar

CNN