Publicerad: 2024-10-16 15:16 | Uppdaterad: 2024-10-16 15:16

Smärtsignalers inverkan på vår kroppsuppfattning

Person med hörlurar och mörka glasögon och båda händer framförs sig. Den vänstra handen är dold bakom en skärm, men en protes av en vänsterhand ligger framme och utsätts för stimuli.
Bild: Mattias Karlén.

Vår kroppsuppfattning är beroende av hur hjärnan tolkar och integrerar signaler från olika sinnessystem, inklusive syn, beröring och proprioception - kroppens förmåga att känna av sin position och rörelse i rummet. I en ny studie har forskare vid Karolinska Institutet visat att nociception, den sensoriska process som upptäcker potentiellt skadlig stimulering av kroppen, också spelar en roll för hur vi uppfattar vår kropp. Artikeln publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften PAIN.

En välkänd metod för att studera hur vi känner att vår kropp är vår egen – känslan av kroppsägande – är gummihandillusionen . Under gummihandillusionen upplever individer att en gummihand blir en del av deras egen kropp genom synkroniserade strykningar av både gummihanden, som de kan se, och deltagarens riktiga hand, som är dold.

Personalporträtt Biomedicum
Foto: Johannes Frandsén

– Vår studie visar att en nociceptiv gummihandillusion också kan framkallas. Effekten uppstår genom rumslig och tidsmässig överensstämmelse mellan visuell information och smärtinformation från det nociceptiva sensoriska systemet, i linje med de grundläggande principerna för multisensorisk integration, säger Sara Coppi, doktorand vid institutionen för neurovetenskap och försteförfattare till artikeln.

Nociception spelar roll för känslan av kroppsägande

Resultaten är betydelsefulla eftersom de visar att nociceptiv information gör mer än att signalera vävnadsskada eller bidra till den känslomässiga upplevelsen av smärta ‒ den spelar också en roll för känslan av kroppsägande.

Genom att kombinera smärtsamma nociceptiva signaler med andra typer av sensorisk information, till exempel vad vi ser och känner, kan vi förstå hur vi uppfattar vår kropp som vår egen. Detta tillvägagångssätt öppnar nya möjligheter att studera samspelet mellan kroppsuppfattning och smärtupplevelse.

Hur genomfördes studien?

I studien användes avancerad laser (Nd:YAP-laser) för att stimulera C- och Aδ-smärtkänsliga hudreceptorer, även kallade nociceptorer.

– Vi undersökte om gummihandsillusionen kan framkallas genom visuell och ’ren’ nociceptiv stimulering ‒ utan samtidig beröring ‒ och om den följer illusionens grundläggande perceptuella regler, förklarar Sara Coppi.

I sex separata experiment, med totalt 180 friska deltagare, jämförde forskarna samstämmig och icke samstämmig visuell och nociceptiv laserstimulering på gummihanden och den riktiga handen. Illusionen mättes genom både direkta (frågeformulär) och indirekta (proprioceptiv drift) beteendebedömningar.

Nästa steg

Nästa steg blir att undersöka hur nociception, syn och proprioception integreras på hjärnnivå.

– Med hjälp av funktionell magnetresonanstomografi (fMRT) planerar vi att identifiera de hjärnområden som är involverade i att integrera dessa kroppsliga signaler, och som spelar en avgörande roll för vår uppfattning av den egna kroppen, säger Sara Coppi.

Projektet har finansierats av Europeiska forskningsrådet Horizon 2020, Vetenskapsrådet, Hjärnfonden och Karolinska Institutet.

Publikation

Eliciting the rubber hand illusion by the activation of nociceptive C and Aδ fibers.
Coppi S, Jensen KB, Ehrsson HH
Pain 2024 Oct;165(10):2240-2256