Publicerad: 2024-09-26 11:00 | Uppdaterad: 2024-09-26 11:00

Omedicinerad psykisk ohälsa kopplas till lägre covid-19-vaccinationsgrad

Deprimerad kvinna som sitter vid fönstret i sovrummet
Foto: Getty Images

Vaccinationstäckningen för covid-19 är hög både hos personer med och utan psykisk ohälsa. Det visar en omfattande multinationell studie som letts av forskare vid Karolinska Institutet och publicerats i Nature Communications. Svenska registerdata avslöjar dock att individer med omedicinerad psykisk ohälsa har lägre vaccinationsnivåer.

Forskarna analyserade data från sju studier i fem länder (Sverige, Norge, Island, Estland och Skottland) som ingår i COVIDMENT-konsortiet, totalt drygt 325 000 individer, samt nationella registerdata från Sverige med över åtta miljoner individer.

Framgångsrik vaccinationskampanj

Den sammanslagna analysen från COVIDMENT-kohorten visade att 85 procent av individerna vaccinerades med den första dosen av covid-19-vaccinet (fram till 30 september 2021). Det fanns ingen statistiskt signifikant skillnad i vaccinationsnivåer hos personer med eller utan en psykiatrisk diagnos, eller med eller utan ångest eller depressiva symtom.

Mary Barker
Mary Barker. Foto: Ulf Sirborn

– Den höga vaccinationstäckningen bland de flesta individer med psykisk ohälsa visar att vaccinationskampanjen mot covid-19 har varit framgångsrik, säger studiens huvudförfattare Mary Barker, forskare vid Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet.

Svenska registerdata visade dock att personer med en psykiatrisk diagnos som inte hade några uttag av receptbelagda mediciner mot sin psykiska ohälsa vaccinerades i nio procent lägre utsträckning med den första dosen. Dessutom var vaccinationsgraden 16 procent lägre bland personer med substansmissbruk.

Högre risk för allvarlig covid-19

– Mer forskning behövs för att utforska orsakerna bakom dessa samband i syfte att förbättra nuvarande och kommande vaccinationsstrategier och i slutändan säkerställa ett jämlikt skydd mot infektionssjukdomar. Eftersom personer med psykisk ohälsa löper högre risk för allvarliga covid-19-komplikationer är det särskilt viktigt med hög vaccinationstäckning i denna grupp, säger Mary Barker.

Forskningen finansierades av NordForsk, EU:s Horizon 2020-program, Forte, Vetenskapsrådet, Formas, Estlands forskningsråd och Norges forskningsråd. Några av författarna har uppgett potentiella intressekonflikter, bland annat arvoden från och aktieinnehav i läkemedelsföretag. Se den vetenskapliga artikeln för mer information.

Publikation

”Mental illness and COVID-19 vaccination: a multinational investigation of observational & register-based data”, Mary M. Barker, Kadri Kõiv, Ingibjörg Magnúsdóttir, Hannah Milbourn, Bin Wang, Xinkai Du, Gillian Murphy, Eva Herweijer, Elísabet U. Gísladóttir, Huiqi Li, Anikó Lovik, Anna K. Kähler, Archie Campbell, Maria Feychting, Arna Hauksdóttir, Emily E. Joyce, Edda Bjork Thordardottir, Emma M. Frans, Asle Hoffart, Reedik Mägi, Gunnar Tómasson, Kristjana Ásbjörnsdóttir, Jóhanna Jakobsdóttir, Ole A. Andreassen, Patrick F. Sullivan, Sverre Urnes Johnson, Thor Aspelund, Ragnhild Eek Brandlistuen, Helga Ask, Daniel L. McCartney, Omid V. Ebrahimi, Kelli Lehto, Unnur A. Valdimarsdóttir, Fredrik Nyberg & Fang Fang, Nature Communications, online 26 september 2024, doi: 10.1038/s41467-024-52342-1.