Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Regelbunden motion bidrar till att förhindra och fördröja utveckling av typ 2-diabetes och dess komplikationer. Forskare vid Karolinska Institutet har tillsammans med ett internationellt forskarlag upptäckt att en annorlunda aktivering av immunsystemet i skelettmuskulaturen vid träning kan vara orsaken till att personer med typ 2-diabetes upplever och svarar annorlunda på fysisk träning. Resultaten är publicerade i tidskriften Science Advances.
Nyheter
SRP Diabetes organiserar en ny webinarie serie - "Diabetes Fridays" med internationellt erkända forskare inom området diabetes och metabolism, ofta kombinerat med en presentation av en intern forskare från KI eller UmU inom ett liknande forskningsområde.
Nyheter
Professor Juleen R. Zierath, vid KI och SRP Diabetes, erhåller 2021 Harold Rifkin Award "for Distinguished International Service in the Cause of Diabetes". Priset delas ut av American Diabetes Association (ADA).
Nyheter
SRP Diabetes professorn Kerstin Brismar har i en ny bok samlat sina bästa råd kring maten, motionen, sömnen, stressen, alkoholen och mycket mer. Hennes budskap är: Det är aldrig för sent att börja med en livsstilsförändring. Vare sig du är 50, 60, eller 70 år, yngre eller äldre!
Nyheter
Söndag 24 november ges på Stallet i Stockholm en unik show med syfte att föra samman konst och vetenskap. Eventet är organiserat av forskare vid Karolinska Institutet där 2 SRP Diabetes forskare presenterar.
Nyheter
För att uppmärksamma World Diabetes Day 2019 har vi tagit fram filmade intervjuer och presentationer av några av våra diabetesforskare - välkommen att lära känna dem lite grand!
Nyheter
För att uppmärksamma Världsdiabetesdagen 14 november så gästar åtta internationellt erkända forskare KI och presenterar sina senaste rön inom kopplingen diabetes och kardiovaskulära sjukdomar, tarmhormoners reglering av metabolism, beta cell patogenes och circadiska rytmer och metabolism.
See poster och program nedan.

Symposiet är öppet och avgiftsfritt, men registering krävs, följ länken.
Målgrupp: Medarbetare
KI webbförvaltning