Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Forskare vid KI kan från 1 januari 2024 publicera artiklar open access utan avgift i alla tidskrifter från förlagen Frontiers, MJS Publishing (tidigare Medical Journals Sweden) och PLOS. Avtalen finansieras av Vetenskapsrådet, Forte, Formas och Vinnova.
Målgrupp: Medarbetare
Svara på enkät som syftar till att utvärdera användarnas upplevelser av KI:s core-faciliteter. Enkäterna ska skickas ut vartannat år för att följa upp tidigare kartläggning och analysera vårt förbättringsarbete.
Målgrupp: Medarbetare
Under höstterminen har universitetsbiblioteket haft förmånen att kunna bjuda in en extern föreläsare för att diskutera ämnet "patent och publicering".
Målgrupp: Medarbetare
Regeringen har tillsatt en ny forskningsberedning - en grupp experter som ska fungera som rådgivare åt regeringen. KI-forskaren Anna Wedell är en av de femton invalda ledamöterna.
Nyheter
Projektet Systemstöd för forskningsinformation fortsätter implementeringen av KI RIMS och kommer under sommaren bland annat att fokusera på ytterligare teknisk utveckling och att utforma användarstöd.
Målgrupp: Medarbetare
KI RIMS är ett system som hämtar in data och information från flera olika system som används inom KI. När KI RIMS är i funktion kommer det bli lättare för KI:s forskare att underhålla sitt CV och Meritportfölj, något som har efterfrågats av många.
Målgrupp: Medarbetare
Professor Christian Giske blir ny vice ordförande för kommittén för forskning med omedelbar verkan, enligt ett rektorsbeslut. Hans förordnande sträcker sig till den 31 december 2025.
Nyheter
Nu lanseras nya satsningar för att stärka Karolinska Institutets utveckling som ett universitet med banbrytande forskning. Flera av satsningarna riktas till yngre medarbetare inklusive KI Research Incubator, KIRI, som blir en virtuell mötesplats för tvärvetenskapliga samarbeten. Ytterligare två satsningar befinner sig i planeringsstadiet – ett mentors- och coachningsprogram och ett nytt nätverk för att stärka kvinnliga forskares och lärares meriteringsmöjligheter.
KI webbförvaltning
2023-06-09