Publicerad: 2023-03-22 11:43 | Uppdaterad: 2023-03-22 15:29

Christian Giske blir ny vice ordförande för kommittén för forskning

Professor Christian Giske blir ny vice ordförande för kommittén för forskning med omedelbar verkan, enligt ett rektorsbeslut. Hans förordnande sträcker sig till den 31 december 2025.

Christian Giske. Photo: Stefan Zimmerman.
Christian Giske. Foto: Stefan Zimmerman.

Christian Giske tar över rollen från professor Marie Arsenian-Henriksson som utsetts till ordförande i samma kommitté samt ny vicerektor för forskning. Hon efterträder i sin tur professor Martin Bergö som tillträtt som ny prorektor vid KI.

Christian Giske var en av fyra kandidater inför det akademiska valet av vicerektorer till kommittén för forskning 2022. Han är professor vid institutionen för laboratoriemedicin samt överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset. Hans forskargrupp studerar antibiotikaresistens samt nya precisionsmedicinska strategier som bakteriofagterapi.