Publicerad: 2022-01-17 14:53 | Uppdaterad: 2023-04-03 13:58

Kvinnor i åldern 33–45 år sökes till studie som jämför hur kvinnor med olika träningshistorik svarar på träning

dekorativ bild
IStock Foto: Monkeybusinessimages

Hur påverkas våra muskler av regelbunden träning under flera decennier? Studien jämför hur kvinnor med olika träningshistorik svarar fysiologiskt på olika typer av träning. Syftet med studien är att få en bättre förståelse för hur skelettmuskel- och fettvävnad anpassas och förändras till följd av många års träning.

dekorativ bild
Getty images Foto: Miodrag Ignjatovic

Vem kan delta?

För att kunna delta i studien ska du vara:

• Kvinna
  • Ålder: 33-45 år
  • Passa in i EN av följande grupper:
    • Individ med över 15 års regelbunden uthållighetsträning (tex triathlon, cykling, distanslöpning)
    • Individ med mycket begränsad/ingen tidigare träningserfarenhet, dock ej överviktig
  • Ej ingå i mer än en av ovan nämnda grupper
  • Ej röka
  • Ej använda hormonella preventivmedel
  • Ej använda eller ha använt prestationshöjande hormonpreparat
  • Frisk (ej ha pågående infektion eller kronisk sjukdom)
  • Ha regelbunden mens (menstruation minst 8 gånger per år)

Om deltagandet

Om ovan kriterier stämmer in på dig och du vill delta i studien kommer du att besöka labbet vid fyra tillfällen. Under det första besöket fyller du i en hälsoenkät och genomför några fysiologiska tester. Besöket tar totalt cirka två timmar.

Om du enligt resultatet av ovanstående tester och kriterier blir inkluderad i studien placeras du in i en av grupperna och blir kallad till besök två. Under besök två kommer du att lämna ett blodprov och ett urinprov vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Besöket tar cirka en timme. Vid besök tre utförs ett submaximalt träningspass, antingen uthållighetsarbete eller ett styrkepass (ordningen slumpas). Det kommer också tas fyra blodprover (armveck) och fyra skelettmuskelbiopsier från yttre delen av lårmusklerna (två biopsier per ben) samt två fettbiopsier från underhudsfettet på magen.

Mellan fyra och åtta veckor efter det tredje besöket utförs besök nummer fyra (träningspass två) som består av styrketräning för den som cyklade under träningspass ett och uthållighet för den som styrketränade.

Ekonomisk ersättning

Deltagare i studien får en ekonomisk ersättning på 4 400 kr efter det avslutande besöket. Du kommer också att få resultaten på dina fysiologiska tester, samt ytterligare information om din muskel- och fettväv.

Anmäl ditt deltagande

Är du intresserad av att delta i studien? Anmäl dig här.

Om du har frågor om studien kontakta Eric Emanuelsson, Institutionen för Fysiologi & Farmakologi, Karolinska Institutet.

Eric Emanuelsson, Institutionen för Fysiologi & Farmakologi

Forskargrupp Molekylär arbetsfysiologi.