Publicerad: 2023-10-02 09:57 | Uppdaterad: 2023-10-02 12:59

Kraftigt muterad SARS-CoV-2 variant BA.2.86 inte lika resistent mot antikroppar som man först befarade

Foto: Getty Images

Forskare vid Karolinska Institutet som studerat SARS-CoV-2 variant BA.2.86 har funnit att den nya varianten inte är signifikant mer resistent mot antikroppar än flera andra varianter som cirkulerar. Studien, publicerad i The Lancet, visade också att antikroppsnivåerna mot BA.2.86 var signifikant högre efter en våg av XBB-infektioner jämfört med tidigare, vilket tyder på att vaccin baserat på XBB borde ge ett visst korsskydd mot BA.2.86.

Personalporträtt Biomedicum
Daniel Sheward Foto:Johannes Frandsen

- Vi konstruerade en spikgen som matchar den i BA.2.86-varianten och testade blodet från Stockholms blodgivare (särskilt de donationer som gjordes alldeles nyligen) för att se hur effektiva deras antikroppar är mot denna nya variant. Vi fann att även om BA.2.86 var ganska resistent mot neutraliserade antikroppar, var den inte nämnvärt mer resistent än ett antal andra varianter som också cirkulerar, säger Daniel Sheward, medförfattare till studien och postdoktor i Benjamin Murrells team vid institutionen för mikrobiologi, tumör och cellbiologi vid Karolinska Institutet.

Ben Murrell
Benjamin Murrell Foto: Johannes Frandsen

-Jag tror att huvudbudskapet är att det för närvarande inte finns någon anledning att vara orolig över denna nya variant och att det förmodligen är en bra idé att skaffa ett boostervaccin när de erbjuds. Men en "omicron-liknande" händelse är också en påminnelse om att vi inte ska bli för tillbakalutade, säger Benjamin Murrell, medförfattare och forskargruppsledare vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi vid Karolinska Institutet.

Läs hela artikeln på engelska här

Publikation

"Sensitivity of the SARS-CoV-2 BA.2.86 variant to prevailing neutralising antibody responses", Daniel J Sheward, Yiqiu Yang, Michelle Westerberg, Sofia Öling, Sandra Muschiol, Kenta Sato, Thomas P Peacock, Gunilla B Karlsson Hedestam, Jan Albert, Benjamin Murrell, The Lancet Infectious Diseases, online September 28, 2023, doi: 10.1016/S1473-3099(23)00588-1