Publicerad: 2023-05-01 20:01 | Uppdaterad: 2023-05-09 12:19

Från Stockholm till Tokyo – utmärkelser till KI:s tidigare rektor Ole Petter Ottersen

Före detta rektor Ole Petter Ottersen
Före detta rektor Ole Petter Ottersen. Foto: Erik Flyg

Karolinska Institutets tidigare rektor Ole Petter Ottersen har tilldelats två fina utmärkelser: Stockholms studentvän 2023 från Stockholms studentkårer SSCO och "The Order of the Rising Sun, Gold and Silver Star" från den japanska regeringen. Även Sten Lindahl, före detta professor vid Karolinska Institutet, tilldelas den japanska ordern i klassen "Gold Rays with Neck Ribbon".

Ole Petter Ottersen får utmärkelsen Stockholms studentvän 2023 ”för hans många insatser för studenters bästa”.

SSCO skriver i sin motivering att Ole Petter Ottersen har varit ”en otroligt uppskattad rektor” som ofta prioriterat studenterna bland annat genom att fortsätta att arbeta som lärare i anatomi parallellt med rollen som rektor.

”Han bryr sig verkligen om studenter och tar upp studentproblematik själv utan att han har blivit uppmanad av någon student för han vill att studenter ska ha det så bra som möjligt och står ofta upp emot studenters orättvisor,” skriver SSCO i ett pressmeddelande.

Även Ole Petter Ottersens engagemang i studentkåren Medicinska Föreningen nämns liksom hans ständiga närvaro vid akademiska ceremonier där han ofta samtalade med studenterna om aktuella händelser och gav dem råd.

Två utmärkelser på två dagar

Utmärkelsen tillkännagavs av SSCO under en ceremoni i samband med valborgsmässofirandet på Skansen den 30 april.

Dagen innan kungjorde den japanska regeringen att Ole Petter Ottersen och Sten Lindahl var bland drygt 100 utländska mottagare av japanska utmärkelser för våren 2023. De tilldelas ordern för sina stora insatser för att främja akademiska utbyten och ömsesidig förståelse mellan Japan och Sverige.

Fakta om utmärkelserna

Stockholms studentvän är en utmärkelse som Stockholms studentkårer (SSCO) delar ut till de som aktivt arbetar för att förbättra situationen för stadens studenter. Utmärkelsen har delats ut årligen sedan 2002.

The Order of the Rising Sun, eller uppgående solens order, är en japansk order som instiftades 1875 och delas ut till personer som gjort framstående insatser i internationella relationer.