Publicerad: 2022-08-19 09:23 | Uppdaterad: 2022-08-24 09:33

KI högt placerad i analys av artiklar om covid-19-immunitet

En ipad med forskning inom hälsa
Foto: Getty Images

I en ny analys rankas Karolinska Institutet på plats åtta när det gäller flest antal vetenskapliga artiklar publicerade om covid-19 och immunsvaret. KI sticker också ut som ett av de universitet som har haft flest internationella samarbeten i fältet. Analysen är gjord av kinesiska forskare utan koppling till KI och har publicerats i tidskriften Frontiers in Public Health.

Rapporten utgår från totalt 2 200 artiklar samt 3 154 citeringar om covid-19-immunitet som publicerades mellan den 1 december 2019 och den 25 april 2022. Författarna har därefter analyserat publikationsmönster från olika länder, institutioner, forskare och tidskrifter.

USA, Kina och Tyskland toppar listan av länder med flest publikationer. Sverige hamnar på plats 13, men ligger något högre när det kommer till totalmängd citeringar.

KI hamnar på plats åtta i rankningen av flest artiklar från individuella forskningsinstitut. Den listan toppas av University of Californias skolsystem i USA, följt av Udice och Inserm i Frankrike.

Bland individuella forskare uppmärksammas KI:s Marcus Buggert, biträdande lektor vid institutionen för medicin, Huddinge. Han listas som världens fjärde mest citerade och produktiva forskare inom området covid-19 och immunsvar. Marcus artikel om T-cellssvar under och efter covid-19-infektion, publicerad i tidskriften Cell i augusti 2020, kvalar in på topp-tio-listan över de mest citerade artiklarna i ämnet.

KI sticker även ut som ett av de universitet där forskare i högst utsträckning samarbetat med kollegor vid andra forskningsinstitut.