Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Till KI:s Utbildningskongress 2-3 oktober välkomnar vi nu bidrag (abstracts) som utforskar alla aspekter av kongressens tema "Exploring the Human Dimensions of Education".
Målgrupp: Medarbetare
Ge förslag till 2025 års Nobelkonferenser, minisymposier i serien ”Frontiers in Medicine” eller Karolinska Research Lectures i Nobel Forum. Skicka ditt förslag enligt ansökningsformuläret senast den 15 mars 2024.
Målgrupp: Medarbetare
Den 4-5 december möttes nationella och internationella forskare, sakkunniga och intressenter för att lyssna till och diskutera goda exempel på självmordsförebyggande åtgärder inom den spårbundna trafiken. Bakom arrangemanget stod Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) vid Karolinska Institutet och Region Stockholm.
Nyheter
Forskare och doktorander vid KI är välkomna att ansöka om deltagande i SASUFs forsknings- och innovationsvecka som äger rum i Sverige 13-17 maj 2024.

Målgrupp: Medarbetare
Nordic Congress of Gerontology (NKG) arrangeras vartannat år i de olika nordiska länderna och nästa år är det dags för Sverige att stå som värd för evenemanget. Den 27:e upplagan kommer att hållas på Karolinska Institutet i Stockholm mellan den 12–14 juni 2024. Runt 800 deltagare och forskare från hela världen förväntas delta och därmed bidra med ett brett spektrum av unika perspektiv på en allt åldrande befolkning. Anmälan öppnar den 2 oktober 2023.
Nyheter
Som avslutning för Sveriges ordförandeskap i EU håller regeringen en europeisk Life Science-konferens i Aula Medica på Karolinska Institutet den 26–27 juni. Precisionsmedicin är temat och KI har tillsammans med Karolinska Universitetssjukhuset bidragit i arbetet med framtagandet av programmet.
Nyheter
Den europeiska hälsokonferensen och utställningen HIMSS (Healthcare Information and Management Systems Society) 23 hölls den 7-9 juni 2023 i Lissabon.
Nyheter
Global katastrofmedicin - hälsobehov och insatser på KI var representerat på flera sätt på årets WADEM (the World Association for Disaster and Emergency Medicine) kongress, bland annat I presentationer och posters som presenterade ny forskning som gjorts vid centrumet.
Nyheter
Den 21 mars 2023 hölls ett symposium på temat personcentrerad och sammanhållen vård och omsorg för äldre, på Karolinska Institutet i Stockholm, Solna, med forskare från flera lärosäten runtom i landet, Myndigheten för vård- och omsorgsanalys och Region Jönköping. Dessutom bidrog forskare från Storbritannien och Australien med inspirerande presentationer inom ämnena personcentrerad och sammanhållen vård.
Nyheter
Efter några års uppehåll är den nationella konferensen om suicidprevention tillbaka. Detta år kommer den äga rum den 25–26 oktober på Folkets Hus i Östersund och ha temat ”Med samlad kraft för livet”.
Nyheter
Uppsala universitet och Karolinska Institutet anordnar DevRes-konferensen som syftar till att främja nätverkande och samverkan mellan forskare, offentliga myndigheter, beslutsfattare, organisationer och praktiker - för att hitta lösningar mot fattigdom och utveckla strategier för framtiden för hållbar utveckling.
Nyheter
Den 18-20 maj 2022 hade vi äran att stå värdar för den årliga StratNeuro-retreaten på Runö i Åkersberga. Årets upplaga var speciell eftersom många av oss hade sett fram emot att få träffas igen. Arrangörerna hade lagt ner extra mycket och hårt arbete för att göra detta möte produktivt och minnesvärt.
Nyheter
Flera medarbetare från ARC deltog i den 26:e nordiska gerontologikongressen (26NKG), som ägde rum den 8–10 juni 2022 i Odense, Danmark. Årets tema var Förändring och kontinuitet, och ARC bidrog bland annat med 12 presentationer och 7 affischer, sponsrat av NEAR (The National E-infrastructure for Aging Research).
Nyheter
Flera uppmärksammade fall av hot, trakasserier och fängslade forskare har tydligt visat att den akademiska friheten är satt under stark press. I maj hölls seminariet ”Academic freedom and international collaboration in a turbulent world” vid KI som blixtbelyste situationen i världen.
Nyheter
Dagen innan FN:s internationella konferens Stockholm+50 i början av juni, arrangerar KI, tillsammans med Stockholms universitet, KTH och Stockholm Environment Institute, en hybrid-konferens med fokus på hur forskare, akademiker och studenter kan påverka beslutsfattande och driva utvecklingen mot ett hållbart samhälle framåt.
Nyheter
Den 17 november anordnade Occupational Science Europe (OSE) sin första online-konferens: ”Everyday life: living and doing in a changing society”. Organisationen har under flera år regelbundet anordnat vanliga konferenser, men i dessa pandemitider blev det således en onlinekonferens, något som skulle visa sig bli succéartat.
Nyheter
Hur de globala målen för hållbar utveckling integreras i högre utbildning och vikten av att studenter engageras i detta arbete var frågor som diskuterades livligt på konferensen ”Rethinking Higher Education – Inspired by the Sustainable Development Goals”.
KI webbförvaltning
2023-06-09