Publicerad: 2024-10-09 14:00 | Uppdaterad: 2024-10-10 10:37

Hur är det att vara ny student på KI?

Kanske är du som läser det här student, alumn eller funderar på att börja studera på Karolinska Institutet. Oavsett har du säkert din egen bild av hur det är att vara ny student på KI, vare sig du har upplevt det eller inte. Här svarar två studenter – en som är helt ny och en som läst några terminer – på frågor om sin upplevelse av livet som ny KI-student.

Sebastian, första terminen på läkarprogrammet

Porträttbild av studenten Sebastian.
Sebastian läser sin första termin på KI. Foto: Privat

För några veckor sedan började Sebastians studenttid på KI. Han berättar om hur han ställde om från att jobba till att plugga på universitetet igen, hur mottagningen var och vilka tips han har till dem som vill börja studera.

Vad gjorde du innan du började på KI?

– Innan studierna jobbade jag på olika laboratorier, läkemedelsföretag och med medicinsk utrustning för in vitro-diagnostik. Den största skillnaden för mig mellan att jobba och plugga har varit hur mycket mer jag kan styra upplägget av min vardag. Trots alla obligatoriska moment uppskattar jag verkligen den stora friheten och autonomin man har som student jämfört med att vara anställd.

Hur var mottagningsaktiviteterna?

– Mottagningsaktiviteterna var mycket mer intensiva än jag hade förväntat mig. Jag pluggade tidigare i Uppsala, som är känt för sitt studentliv, och hade hört av många att studentlivet i Stockholm var "dött". Men jag upplevde att de tre veckorna av mottagning vi hade på läkarprogrammet var proppfulla med saker att göra. De gav väldigt goda förutsättningar för att lära känna så många i sin klass som möjligt och att ha kul! Det verkar också finnas många möjligheter att fortsätta engagera sig i studentlivet framöver.

Har du kommit in i studierna?

– Jag tror att jag har kommit in i studierna ganska bra. Man vill ju såklart inte ha alltför stort självförtroende, men med tanke på att jag pluggat lite tidigare så vet jag ungefär hur jag ska lägga upp instuderingsmaterialet. Att plugga i grupp, diskutera mycket och försöka hitta sätt att njuta av lärandet har funkat särskilt bra för mig.

Har du något tips till dem som funderar på att börja plugga på KI?

– Mitt bästa tips är att verkligen fundera på vad som driver dig. Jag kom in på läkarprogrammet via PIL, det alternativa urvalet för läkarprogrammet. Det baseras delvis på intervjuer, så jag blev tvungen att granska anledningarna bakom mitt val av program och lärosäte väldigt noggrant. Det hjälpte mig att sätta perspektiv på saker, få en bättre självinsikt och planera inför framtiden. Annars är det nog bara att tuta och köra, speciellt om man har ett intresse för medicin. KI har en ledande forskningsinfrastruktur, väldigt bred kompetens inom medicin och hälsa, stor samverkan med industrin och väldigt goda möjligheter till utbytesstudier. De var några av anledningarna till att jag valde att söka till just KI.

Peter, fjärde terminen på fysioterapeutprogrammet

Porträttbild av studenten Peter.
Peter går termin fyra på sitt program. Foto: Privat

Peter har läst snart två år på fysioterapeutprogrammet och minns hur det var att börja plugga. Innan studierna arbetade även han.

Hur hanterar man omställningen från jobb till universitetsstudier?

– Jag började läsa till fysioterapeut efter tio år som civilekonom. För mig var det mitt intresse för kroppen, hälsa och att få hjälpa människor som gjorde att jag bytte. Samtidigt kände jag att det var dags för något nytt, för ett yrke som låg mer i linje med mina värderingar idag.

– Omställningen från arbete till studier har bara varit positiv för mig, bortsett från det ekonomiska som har varit lite tuffare. Men eftersom jag har varit student tidigare vet jag hur man lever enkelt. Med hjälp av studiestöd från CSN och att jag kunnat jobba extra har det löst sig. Jag jobbar varannan lördag på Naturkompaniet och en vardagseftermiddag som receptionist i veckan på Hela Kroppen, som är en fysioterapiklinik nära där jag bor. Fastän studierna är på heltid så går det, om man planerar rätt, att jobba lite extra vid sidan av studierna.

– Jag har kursare också som använt sig av omställningsstudiestöd, så den möjligheten skulle jag definitivt utforska.  Om du går i tankar att byta riktning kan jag varmt rekommendera att ta steget. Tre år med heltidsstudier kanske känns som lång tid, men den går fort och plötsligt är det dags att tänka på jobbmöjligheter.

Är du engagerad i studentlivet på KI?

– Jag är uppvuxen och bor i Stockholm, så min familj här och de vänner jag redan har tar upp all min sociala tid. Jag har dock hört från kurskamrater att det är mycket engagerade människor inom kåren och att festerna som anordnas där är riktigt roliga.

Vad är det bästa med att plugga på KI hittills?

– Jag pluggar termin fyra nu och är riktigt nöjd med utbildningen. Det bästa med programmet är lärarna som är mycket engagerade och kunniga. Det är också en väldigt fin stämning i vår klass och riktigt härliga människor som jag pluggar med. Jag har också haft turen att träffa min flickvän här, som går i samma klass, så att få studera tillsammans med henne är en lyx.

Har du några tips till nya studenter på KI, som kanske är nervösa inför en mängd olika saker som universitetsstudier innebär?

– Absolut! Här kommer mina fem bästa tips till nya studenter:

1. Plugga tillsammans med kursare om har en studieteknik som liknar din egen.
  2. Ta tid att planera studierna för veckan som kommer, men ta sen en dag i taget.
  3. Försök lägga in tid för reflektion och diskussion i ditt eget pluggschema.
  4. Fokusera dina studier på det som intresserar dig mest.
  5. Lägg in tid för återhämtning när det går.