Publicerad: 2025-10-09 10:46 | Uppdaterad: 2025-10-09 13:14

Så använder du AI i studierna – och håller koll på var gränsen går för fusk

Studenter på KIB
Studenter på KIB. Foto: Ulf Sirborn

AI kan vara ett grymt stöd i studierna, men det gäller att ha koll på hur AI påverkar ditt lärande – och var gränsen går för fusk. KI:s Universitetsbibliotek (KIB) har massor av tips på hur du kan använda AI effektivt och ansvarsfullt i dina studier, och konkreta exempel på vad som faktiskt inte är okej.

Skrivpedagogen Anna Borgström och bibliotekarien Lovisa Liljegren på KIB och deras kollegor har bra koll på AI. De lanserade nyligen webbresursen AI för studenter som samlar tips och exempel på hur du som student kan dra nytta av AI, och hur du håller koll på vad som inte är tillåtet. 

Vad är viktigast att tänka på när jag börjar använda AI i studierna?

Porträttbild på Anna Borgström, skrivpedagog på KIB
Anna Borgström, skrivpedagog på KIB. Foto: Ulf Sirborn

– Du behöver fundera på hur användningen av AI-verktyg påverkar ditt lärande. Lär du dig lika mycket, eller till och med mer, som om du inte hade använt AI-verktyg? Det vill du göra, säger Anna Borgström.

AI-verktyget ska hjälpa dig att förbättra din text, så det gäller att se till att det verkligen blir så. 

– Ibland kan AI-genererad text se bra ut men helt sakna djup och nyanser. Du kan också få svar som är helt felaktiga.

Lovisa Liljegren tillägger: 

– Det är också viktigt att veta vad det är för verktyg som du använder och vad du kan använda det till. Vill du till exempel använda ett AI-verktyg för att söka efter vetenskapliga artiklar? Då är det bäst att gå till verktyg som är specifikt framtagna för det, hellre än att använda generella verktyg som ChatGPT.

Hur kan AI hjälpa mig att lära mig mer och bättre?

Porträttbild på Lovisa Liljegren, bibliotekarie på KIB
Lovisa Liljegren, bibliotekarie KIB. Foto: Ulf Sirborn

– En del studenter använder AI för att ta fram ”flashcards” eller ”quiz” för att repetera saker som de behöver lära sig utantill, till exempel inför en salstenta. Det är ett bra sätt att komplettera läsning av kurslitteratur, säger Lovisa Liljegren men sätter samtidigt upp ett varningens finger:

– Det är viktigt att se till så att informationen faktiskt stämmer. AI kan alltid generera felaktig information. 

Många studenter använder AI för att förbättra sina texter. Anna Borgström har sett fyra saker som utmärker studenter som använder AI extra smart i detta sammanhang:

  1. Ge AI-verktyget tydliga instruktioner.
  2. Be om förslag – inte omskrivningar av din text.
  3. Be om förklaringar till alla förslag så att du förstår dem bättre.
  4. Ta ställning till alla förslag och gör enbart de ändringar som du noggrant har övervägt och som verkligen förbättrar texten.

Hur vet jag om informationen från AI går att lita på? 

– När vi pratar om AI menar vi ofta en stor språkmodell som inte är framtagen för att ge fakta eller sanningar. Det är en modell byggd för att generera språk baserat på sannolikhet. Därför behöver du alltid säkerställa informationen som du fått av AI genom att gå till trovärdiga källor, säger Lovisa Liljegren.

Texten som språkmodellen genererar kan stämma med verkliga fakta men det finns inga garantier för det. 

– Därför måste du alltid bekräfta informationen mot trovärdiga och relevanta källor, som vetenskapliga artiklar och myndighetssidor för att ta några exempel.  

Hur använder jag AI på ett sätt som inte räknas som fusk? 

– Ta reda på vilka riktlinjer som gäller för AI för just den kurs som du går. Det gör du genom att leta efter informationen på kurssidor eller i canvas, alternativt fråga din lärare, säger Lovisa Liljegren.

KIB:s nya webbresurs “AI för studenter” täcker in väldigt mycket, tillägger Anna Borgström.

– Här får du konkreta exempel på sätt att använda AI i dina studier som generellt är okej och med konkreta exempel på vad som oftast inte är okej.  

Hon tipsar om att kolla tre saker innan du lämnar in ett arbete eller en tentamen. För att vara säker på att allt är okej ska du kolla att:

  1. det du har gjort är tillåtet
  2. du kan stå för allt i din text
  3. du har lärt dig tillräckligt medan du använt AI

Stora språkmodeller har ingen uppfattning om vad som är sanning. De är tränade för att generera språk och därför kan de generera referenser som ser riktiga ut men egentligen är helt påhittade.

– De källor du refererar till i dina arbeten måste vara väl utvalda och granskade av dig, säger Lovisa Liljegren. 

Den som är ny student på KI, eller känner sig lite osäker inför att använda AI i sina studier hittar massor av hjälp och stöd från KIB.

– Vi erbjuder även handledning i både skrivande och informationssökning, där AI kan utgöra en del. Du som student kan alltid hör av dig till oss för att bolla din AI-användning i dina studier, avslutar Anna Borgström.

Mycket mer om AI för studenter

Upptäck AI för studenter på webben

Webbresursen AI för studenter har precis lanserats. KIB har tagit hjälp av ett hundratal studenter för att se till att den verkligen är ett användbart stöd. Här finns information om hur AI fungerar och massor av tips på hur du kan använda AI för olika delar i dina studier, till exempel för ditt skrivande, för att söka efter källor eller för att ta fram flashcards eller quiz.

Öppna presentationer och seminarier

Håll utkik efter öppna presentationer och seminarier där KIB:s personal pratar om AI specifikt i förhållande till bibliotekets expertområden information och skrivande. Du hittar alla tillfällen i kalendern på KIB:s startsida.