Publicerad: 2023-01-18 14:46 | Uppdaterad: 2023-01-18 16:05

Hon flydde Rysslands bomber i Ukraina – nu forskar hon på KI

Nataliia Petryk
Nataliia Petryk kom till KI via ERC efter att hon flytt från kriget i Ukraina. Foto: Erik Flyg.

Nataliia Petryk arbetade på sin privata klinik i Kiev med att hjälpa kvinnor att föda barn men tvingades fly när Ryssland invaderade Ukraina. Via det Europeiska forskningsrådet hittade hon en jobbannons som ledde till Karolinska Institutet där hon nu forskar om att förhindra missfall. Hennes erfarenhet är ett exempel på att vetenskapen saknar gränser.

– Likt många andra tvingades jag fly från Kiev med våra två barn när Ryssland invaderade Ukraina. Vi var inte längre säkra, och våra liv hade tagit en dramatisk vändning som vi inte hade kunnat förutse ens dagar innan bombningarna startade den 24 februari i fjol. När vår yngste son, en glad och livlig tioåring, såg explosionerna med egna ögon förändrades han helt. Han kunde inte längre sova på natten, orolig över att vi skulle dö, berättar Nataliia Petryk.

Dagen efter invasionen lämnade hon och hennes familj huvudstaden för den västra delen av Ukraina, men även där ljöd bombsirenerna. De fortsatte med bil till Polen, men långa köer vid gränsen hindrade deras framfart och de körde mot Rumänien där de korsade gränsen till fots.

– Min man återvände till Kiev för att fullfölja sin plikt som läkare medan jag åkte buss med pojkarna till Italien där vi stannade hos en barndomsvän, säger Nataliia Petryk.

Väl där började hon planera för ett nytt liv i ett nytt land.

Hittade KI genom ERC

Niklas Björkström och Nataliia Petryk
Niklas Björkström och Nataliia Petryk i labbet på Karolinska Institutet. Foto: Erik Flyg.

Några dagar efter att kriget hade startat vädjade EU:s forskningsfinansiär, det Europeiska forskningsrådet (European Research Council, ERC), till sina anslagstagare i Europa om att rekrytera ukrainska forskare på flykt till sina forskargrupper. KI-forskaren Niklas Björkström vid institutionen för medicin, Huddinge var en av flera som skred till handling. Hans forskning vid Karolinska Institutet stöttas av ett stort ERC-anslag.

– Tack vare Niklas oerhörda hjälp, och ett anslag på en miljon kronor från Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF), fick jag ett jobb som postdoktor i hans grupp, och jag och mina pojkar bosatte oss i Stockholm. Med min bakgrund inom medicin var det en perfekt matchning, säger Nataliia Petryk.

Ukrainsk expertis i ett svenskt team

Niklas Björkströms forskargrupp studerar mördarceller, en del av vårt immunsystem som är viktigt vid cancer, infektioner och graviditet. Nataliia Petryk är utbildad gynekolog och kirurg men hennes intresse för forskning har också lett till studier av kroniska inflammationer i livmodern, tillstånd som kan leda till svårbehandlade sjukdomar som orsakar infertilitet och missfall. Riktade behandlingar för dessa tillstånd är mycket efterfrågade.

År 2021 disputerade hon vid det ukrainska lärosätet Kharkiv National Medical University, som ligger bara några mil från gränsen till Ryssland. Hennes arbete om kronisk inflammation och prematur äggstockssvikt publicerades i tre internationella tidskrifter.

Samtidigt drev hon och hennes man en privat medicinsk klinik i Kiev. Där hjälpte de exempelvis kvinnor med äggstockssvikt att föda barn med deras egna ägg, tack vare en innovativ medicinsk teknik.

Känsla av mening

– Trots krigets mörker har jag via arbetet på Karolinska Institutet fått tillbaka en känsla av mening. Här utvecklar jag nya tekniker som jag hoppas att jag kan använda senare i Ukraina för att ge ännu bättre vård till våra patienter, säger Nataliia Petryk.

Bland annat letar Nataliia Petryk och hennes nya kollegor efter diagnostiska markörer för att förutsäga om blödningar under graviditeten, något som drabbar många kvinnor, kommer att leda till missfall.

– Det är uppmuntrande att se att initiativ som dessa – matchning mellan ERC:s forskare och akademiska flyktingar i kombination med snabb handling från stiftelser som SSF – kan förändra människors liv och ge dem en framtid, säger hon.

Hennes barn har också anpassat sig till den nya verkligheten.

– För mina pojkar, tio och femton år gamla, var det i början tufft att bo i Sverige. Det var ett nytt land och de var traumatiserade. Men nu trivs de i skolan och de har fått nya vänner. De är glada här och för att jag gör nytta – även om den tragiska situationen i vårt hemland alltid är i mina tankar, säger Nataliia Petryk.

Berättat av Nataliia Petryk för World Economic Forum, ERC and KI.

Fler möjligheter för ukrainska forskare

Karolinska Institutet har välkomnat flera ukrainska forskare sedan kriget startade. På ERC:s sida för ukrainska forskare finns nu sex lediga tjänster hos forskargrupper vid KI. Fler finansieringskällor och stödinsatser för akademiska flyktingar finns också listade på Vetenskapsrådets webbplats.