Publicerad: 2019-10-18 14:36 | Uppdaterad: 2019-10-23 14:58

Hälsa och hockey i fokus på KI-Kanada seminarium

Ola Hermansson, Mats Sundin och Jenny Löhr
Ola Hermanson, Mats Sundin och Jenny Löhr

KI-Kanadadagen arrangerades i Biomedicum den 17 oktober och i fokus var alla de forskarsamarbeten som vuxit fram genom åren mellan forskare på KI och i Kanada.

Seminariet inleddes med att rektor Ole Petter Ottersen hälsade välkommen och han betonade vikten av starka forskningssamarbeten internationellt som ju är en viktig del av KIs Strategi 2030.

”Hockey diplomacy”

I publiken fanns flera forskare som själva samarbetar med universitet i Kanada eller som gjort stora delar av sin forskarutbildning där. Representanter från den kanadensiska ambassaden fanns också på plats lyfte forskarkontakterna mellan KI och Kanada som initierades redan på 90-talet men som blev mer formella för 12 år sedan då man valde att fokusera på 4 områden: neurovetenskap, stamcellsforskning, åldrande/onkologi samt biomedicinsk forskning.

Pratima Rao, Senior Trade Commissioner från ambassaden lyfte de starka banden mellan Sverige/Kanada och hockey /hälsa som visar att båda våra länder har en kärlek till hockey men också båda kan uppvisa stark forskning inom hälsoområdet. En god ambassadör för det Pratima ville benämna ”hockey diplomacy” är fd hockeyproffset och entreprenören Mats Sundin, iniativtagare till Mats Sundin Fellowships.

Mats Sundin Fellowship

Idén om Mats Sundin Fellowship föddes då Mats avslutade sin karriär i Toronto och kände att han ville ge tillbaka till ”sitt andra hem” och samtidigt koppla detta till sin födelsestad Stockholm. Mats Sundin Fellowship stöttar finansiellt en postdoktor från University of Toronto och en från KI. Programmet har varit mycket lyckosamt. I vinter är det dags att utse två nya ”fellows” och arbetet med att finansiera samarbetet fortsätter. Mats berättade att han trodde att elithockeyspelare var det mest drivna personer som fanns, men det var innan han träffat forskare och han är stolt över att stötta verksamheten.

Exempel på forskningssamarbeten

Ola Hermanson presenterade en överblick av de samarbeten som finns med bland annat universiteten i Toronto, British Columbia och Calgary. Under eftermiddagen presenterades flera spännande forskningssamarbeten både på posters och med presentationer inom områden som omfattar allt från folkhälsopreventioner, ovanliga sjukdomar som Huntington's disease, barncancer, reumatologi, allergiforskning och samarbeten med doktorander och doktorandkurser.

Victoria Menéndez Benito
Victoria Menendez Benito och Kristiina Tammimies