Deltagare till studie sökes Enkät om musik och välmående för vuxna med autismdiagnos eller som identifierar sig som autistiska (pilotstudie)

I Sverige erbjuds olika musikaktiviteter för personer med autismdiagnos, men vi vet för närvarande mycket lite om hur dessa musikaktiviteter påverkar välbefinnandet. Genom att närmare undersöka detta hoppas vi att kunna förbättra kvaliteten på musikmiljöerna.

Ung tjej med hörlurar och mobiltelefon
Foto: Andrea Piacquadio

Vem kan delta?

Studien välkomnar alla som är över 18 år och antingen:
• står på väntelista för neuropsykiatrisk utredning,
• identifierar sig som autistisk person, eller
• har en autismdiagnos.

För att deltaga i studien behöver du inte kunna spela något instrument, sjunga eller ha någon vana av att gå på konsert. Även om du inte lyssnar på musik så är dina svar viktiga för oss. Enkäten tar ungefär 20 minuter att fylla i.

Målet med studien

Vårt mål med denna pilotstudie är att utveckla och testa ett frågeformulär som sedan ska användas för att undersöka hur musik är kopplad till välmående hos autistiska vuxna/vuxna med autismdiagnos.

Hur går studien till?

Om du bestämmer dig för att delta fyller du i frågeformuläret som tar dig ca 20 minuter att svara på. Frågorna kommer att handla om musik och ditt välbefinnande. Dina svar kommer att analyseras på gruppnivå.

Om du har frågor eller vill delta, kontakta kaja.korosec@ki.se

Ansvarig för studien

Profile image

Kaja Korošec

Doktorand

Huvudansvarig forskare/handledare

Professor Eva Bojner Horwitz, PhD, e-post: eva.bojner-horwitz@kmh.se
Adress: Institutionen för musik, pedagogik och samhälle, Kungl. Musikhögskolan, Valhallavägen 105, Box 277 11, SE-115 91 Stockholm

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifterna i projektet sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Ansvarig för dina personuppgifter är Karolinska Institutet. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@ki.se. Data kommer att analyseras på gruppnivå, hanteras konfidentiellt och kommer att lagras på en säker databas på Karolinska Institutet. Du kan när som helst avbryta ditt deltagande.